دلار فروشی بانک مرکزی ایران در اوج قیمت؛ خط قرمز کوتاه مدت نرخ ارز مشخص شد

بازدید عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از صرافی‌های میدان فردوسی تهران، آبان ماه ۱۳۹۸
بازدید عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از صرافی‌های میدان فردوسی تهران، آبان ماه ۱۳۹۸ Copyright عکس از بانک مرکزی ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با ثبت رکورد قیمتی دلار در بازار آزاد تهران، بانک مرکزی ایران فروش ارز سهمیه‌ای را در بالاترین نرخ رسمی ثبت شده آغاز کرد؛ اقدامی که نرخ آزاد دلار را حدود۷۵۰ تومان کاهش داد.

آگهی

همزمان با ثبت رکورد قیمتی دلار در بازار آزاد تهران، بانک مرکزی ایران فروش ارز سهمیه‌ای را در بالاترین نرخ رسمی ثبت شده آغاز کرد؛ اقدامی که نرخ آزاد دلار را ۷۵۰ تومان کاهش داد.

بانک مرکزی ایران روز دوشنبه و پس از ثبت نرخ آزاد ۲۷ هزار تومانی دلار آمریکا با لغو تصمیم اخیر خود، عرضه سهمیه سالانه ۲۲۰۰ دلار (۲ هزار یورو) به ازای هر کارت ملی را بار دیگر آغاز کرد. فروشی که سه‌شنبه گذشته و در نرخ ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان متوقف شده بود، امروز (دوشنبه ۲۴ شهریور) در نرخ ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان از سرگرفته شد؛ نرخی که در مقایسه با هفته پیش ۴ هزار تومان و در مقایسه با روز یکشنبه، ۳ هزار و ۳۱۰ تومان بالاتر بود.

در همین حال، بانک مرکزی ایران روز دوشنبه محدودیت سقف قیمتی در بازار نیما را نیز که پیش‌تر تعیین کرده بود، حذف کرد تا با افزایش عرضه، کشف قیمت ارز در نرخ‌های پایین‌تر ممکن شود.

بدین ترتیب، قیمت آزاد فروش دلار با عقبگرد از قله ۲۷ هزار تومانی تا ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان پایین آمد. بانک مرکزی نیز بار دیگر نرخ رسمی فروش دلار از طریق شبکه صرافی تحت مدیریت خود را به ۲۳ هزار و ۵۹۰ تومان کاهش داد که همچنان ۱۵۰ تومان بالاتر از نرخ روز یکشنبه بود.

برخی فعالان بازار ارز ایران معتقدند که دلار فروشی روز یکشنبه بانک مرکزی ایران نشان داد که خط قرمز نرخ دلار در کوتاه مدت عبور از مرز ۲۷ هزار تومان است. در مقابل برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند که بانک مرکزی ایران در مقاطع مشخصی با میدان دادن به افزایش نرخ رسمی و آزاد دلار، تحقق هدف عرضه ارز در بالاترین قیمت ممکن را دنبال می‌کند.

قیمت آزاد هر یورو نیز روز دوشنبه در پی عرضه بانک مرکزی ایران از آستانه ۳۲ هزار تومان برگشت و در پایان معاملات این روز به کمتر از ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

با وجود افزایش ۱۹.۸ دلاری قیمت جهانی طلا، کاهش قیمت ارز در بازار ایران موجب شد تا بهای هر قطعه تمام سکه طلا از ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزارتومان به ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کند و هر گرم طلای ۱۸ عیار پایین‌تر از یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

هر اونس طلا در جریان معاملات عصر روز دوشنبه بازار جهانی به ۱۹۶۰ دلار مبادله شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیگنال ۲۵۰۰ تومانی بانک مرکزی برای تهییج تقاضا؛ دلار از ۲۵ هزار تومان گذشت

دلار پس از انتخابات آمریکا ارزان می‌شود یا گران؟

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند