ارتباط «میمون» با رمان آگاتا کریستی؛ انتقادها از سخنان «نژادپرستانه» سارکوزی

نیکولا سارکوزی، رئيس‌جمهوری پیشین فرانسه
نیکولا سارکوزی، رئيس‌جمهوری پیشین فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رمان معروف آگاتا کریستی، نویسنده بریتانیایی در فرانسه اکنون به جای نام اصلی آن که «ده بچه زنگی» است با عنوان «آنها ده نفر بودند» به چاپ می‌رسد تا از استفاده از واژه «زنگی» یا «غلام سیاه» (Nigger) که جنبه نژادپرستانه دارد اجتناب شود.

آگهی

سخنان نیکولا سارکوزی، رئيس جمهوری پیشین فرانسه که در جریان مصاحبه ای تلویزیونی هنگام استفاده از واژه «میمون» بلافاصله به نام رمان معروف «ده بچه زنگی» اثر آگاتا کریستی اشاره کرد انتقادهای زیادی را در فرانسه برانگیخت.

بسیاری از سیاستمداران و فعالان اجتماعی فرانسه اشاره رئيس جمهوری پیشین فرانسه به سیاهپوستان پس از استفاده از واژه «میمون» را «نژادپرستی» ارزیابی کرده اند. نیکولا سارکوزی در جریان مصاحبه اش در حال انتقاد از رویکرد نخبگان و آنچه «نزاکت سیاسی» (political correctness) معروف شده است بود.

او در بخشی از سخنانش گفت: «این تمایل نخبگان که دماغشان را می گیرند و مثل میمون هایی می شوند که گوش هایشان را گرفته اند و به کسی گوش نمی دهند...نمی دانم آیا می توانیم بگوییم [میمون]؟ الان دیگر [به رمان آگاتا کریستی] "ده سرباز کوچک" می گوییم؟»

رئیس جمهوری پیشین فرانسه در ادامه با لحنی طعنه آمیز گفت: «جامعه چه قدر پیشرفت می کند!»

او افزود: «شاید اجازه داشته باشیم واژه میمون را به زبان بیاوریم بدون اینکه به کسی توهین شود!»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
رئيس‌جمهوری پیشین فرانسهAP Photo

رمان معروف آگاتا کریستی، نویسنده بریتانیایی در فرانسه اکنون به جای نام اصلی آن که «ده بچه زنگی» است با نام «آنها ده نفر بودند» به چاپ می رسد تا از استفاده از واژه «زنگی» یا «غلام سیاه» (Nigger) که جنبه نژادپرستانه دارد اجتناب شود. در متن ترجمه فرانسوی رمان به جای واژه «زنگی» از «سرباز» استفاده می شود. این رمان در زبان انگلیسی نیز اکنون با عنوان «سپس هیچ کدام باقی نماندند» منتشر می شود.

انتقاد رئیس جمهوری پیشین فرانسه از تغییر نام رمان پلیسی آگاتا کریستی و اشاره به نام اصلی این کتاب هنگامی که از «میمون» سخن می گفت جنجال زیادی در این کشور به پا کرده است. اولیویه فور، دبیر اول حزب سوسیالیست این کشور سخنان نیکولا سارکوزی را «نژادپرستی بدون ماسک» توصیف کرد. یانیک ژادو، از رهبران حزب سبزهای فرانسه که از او به عنوان نامزد احتمالی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ یاد می شود نیز سخنان رئیس جمهوری پیشین را «نژادپرستانه» دانست.

رمان «ده بچه زنگی» یکی از پرفروش ترین آثار ادبی جهان محسوب می شود.

نیکولا سارکوزی که بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه را برعهده داشت همواره یکی از منتقدان رویکرد «نزاکت سیاسی» بود. رفتار و گفتمانی که در آن تلاش می شود تا با رعایت ملاحظات سیاسی از رنجاندن اقلیت های نژادی، زنان و اقلیت های جنسی پرهیز شود به «نزاکت سیاسی» معروف شده است. این رویکرد در کشورهای غربی در میان سیاستمداران راستگرا و به ویژه راستگرایان افراطی منتقدان زیادی دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در جریان یک نشست خبری خود خبرنگاری را که حاضر نشده بود هنگام طرح سوالش ماسکش را بردارد به هواداری از «نزاکت سیاسی» متهم کرده بود.

نیکولا سارکوزی در دوران زمامداری خود در یکی از سخنرانی هایش گفته بود که «انسان آفریقایی نتوانسته است به اندازه کافی وارد تاریخ شود.» این سخنان در آن زمان انتقادات زیادی را برانگیخته بود و بسیاری از مخالفان سیاسی رئیس جمهوری وقت فرانسه او را به «نژادپرستی» متهم کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محکومیت سارکوزی در پرونده «شنود»؛ بررسی اعتراض رئیس جمهوری اسبق فرانسه

سارکوزی: دارو دسته قذافی را در هم خواهم شکست

مجلس ملی فرانسه تبعیض براساس مدل و رنگ مو را ممنوع کرد