زنگ خطر برای بشریت؛ «دو سوم حیوانات وحشی از بین رفته‌اند»

شیر افتاده در قفس
شیر افتاده در قفس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این گزارش همچنین هشدار می‌دهد که جمعیت مهره‌داران جهان، اعم از پرندگان، ماهی‌ها، پستانداران، دوزیستان و خزندگان طی سال های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶ به طور متوسط ۶۸ درصد کاهش یافته است.

آگهی

تازه‌ترین گزارش موسوم به «سیاره زنده» که هر دو سال توسط «صندوق جهانی طبیعت» منتشر می‌شود از میزان قابل توجه کاهش تنوع زیستی در جهان حکایت دارد.

در این گزارش که جزئیات آن روز پنجشنبه منتشر شد تاکید شده است که بیش از دو سوم حیوانات وحشی طی کم‌تر از پنجاه سال گذشته به دلیل فعالیت‌های انسانی از بین رفته‌اند.

صندوق جهانی طبیعت ضمن طرح این هشدار یادآور می‌شود که هنوز برای جلوگیری از این تلفات بزرگ جانوری زمان باقی است.

در گزارش یاد شده ضمن اشاره به کاهش چشمگیر جمعیت گونه‌های جانوری و زوال کم سابقه حیوانات وحشی نسبت به خطرات ناشی از این فروپاشی برای آینده بشریت هشدار داده شده است.

کاهش ۶۸ درصدی جمعیت مهره‌داران

بر اساس این گزارش جمعیت مهره‌داران جهان، اعم از پرندگان، ماهی‌ها، پستانداران، دوزیستان و خزندگان طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۶ به طور متوسط ۶۸ درصد کاهش یافته است.

صندوق جهانی طبیعت روز پنجشنبه سیزدهمین گزارش دوسالانه خود را در خصوص وضعیت تنوع زیستی در جهان با به روز رسانی کامل «شاخص سیاره زنده» منتشر کرد.

«شاخص سیاره زنده» امسال توسط انجمن جانورشناسی لندن محاسبه شده و در آن داده‌های علمی مربوط به ۲۰ هزار و ۸۱۱ جمعیت مختلف به نمایندگی از ۴ هزار و ۳۹۲ گونه جانوری مورد مطالعه قرار گرفته است.

CANVA
دو سوم حیوانات وحشی از بین رفته‌اندCANVA

ورونیک آندریو، مدیر اجرایی دفتر صندوق جهانی طبیعت در فرانسه می‌گوید: «بررسی‌های انجام نشده نشان می‌دهد که جمعیت مهره‌داران طی کم‌تر از پنجاه سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو بورده است.»

به گفته مسئول این نهاد بین‌المللی غیر دولتی مسئله کاهش جمعیت مهره‌داران به ویژه باید امسال مورد توجه قرار گیرد زیرا به اعتقاد وی ریشه‌های همه‌گیری بیماری ویروسی کووید۱۹ به نحوه تولید محصولات غذایی، چگونگی مصرف و نیز بحران زیست محیطی موجود پیوند خورده است.

مهره‌داران کم‌تر از ۵ درصد از گونه‌های جانوری شناخته شده را نمایندگی می‌کنند اما بیش از دیگران در معرض تحقیق و مطالعه قرار دارند.

فلوریان کرشنر، مسئول بخش فرانسه برنامه گونه‌ها در اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت می‌گوید که شاخص سیاره زنده از جمله معیارهای معتبر و قابل استناد و مراجعه برای بررسی وضعیت تنوع زیستی در جهان است.

به گفته وی «فهرست قرمز تهیه شده بر مبنای این شاخص به گونه‌هایی اشاره دارد که بیش از دیگران در معرض انقراض قرار دارند اما بر اساس اطلاعاتی که شاخص سیاره زنده در اختیار ما می‌گذارد، متوجه می‌‌شویم که تعداد زیادی از گونه‌ها، حتی گونه‌های رایج کاهش جمعیت چشمگیری را شاهد هستند. این مسئله ثابت می‌کند که فرسایش تنوع زیستی تا چه اندازه جدی است.»

CANVA
زنگ خطر برای بشریت؛ «دو سوم حیوانات وحشی از بین رفته‌اند»CANVA

آمریکای لاتین و کارئیب با بیشترین میزان کاهش

جمعیت مهره‌داران بر اساس شاخص تازه سنجش تنوع زیستی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به ترتیب با ۵۸ و ۶۰ درصد کاهش همراه بوده که حکایت از روند صعودی کاهش جمعیت دارد.

شاخص سیاره زنده علاوه بر میانگین کاهش، به ارزیابی پراکندگی این معیار در مناطق مختلف جهان پرداخته و یادآور شده که آمریکایی لاتین و کارائیب شاهد بیشترین میزان کاهش جمعیت مهره‌داران بوده‌اند.

میزان ۹۶ درصدی ثبت شده برای آمریکای لاتین و کارائیب به صورت ویژه در تازه‌ترین شاخص سیاره زنده مورد اشاره قرار گرفته و تاکید شده است که مناطق یاد شده هرگز پیش از این تا این حد در معرض کاهش جمعیت مهره‌داران قرار نگرفته بودند.

قاره آفریقا نیز بر اساس این گزارش به شدت تحت تاثیر بحران تنوع زیستی و کاهش ۶۵ درصدی جمعیت مهره‌داران قرار گرفته است.

مصرف‌گرایی مفرط و تخریب طبیعت

صندوق جهانی طبیعت در به روز رسانی دو سال گذشته گزارش «شاخص سیاره زنده» خود بر انفجار مصرف گرایی و نقش آن در کاهش چشمگیر جمعیت حیوانات تاکید کرده بود.

این گزارش همچنین با اشاره به بهره برداری‌های انسانی از منابع طبیعی یادآور شده بود که تنها کم‌تر از یک چهارم از مناطق خشک زمین از دسترسی و بهره برداری انسانی مصون هستند و ادامه شرایط موجود سبب خواهد شد تا میزان خشکی‌های در امان مانده از تبعات فعالیت‌های انسانی به ده درصد کاهش یابد.

آگهی

شاخص سیاره زنده در به روز رسانی تازه خود بار دیگر بر زیاده روی در بهره‌برداری انسانی از منابع طبیعی به خصوص در پهنه‌ها و رودخانه‌های آب شیرین تاکید می‌کند و یادآور می‌‌شود که تخریب حدود ۹۰ درصدی تالاب‌های جهان از سال ۱۷۰۰ تا کنون و دستکاری و ایجاد تغییرات در میلیون‌ها کیلومتر رودخانه در جهان تاثیر چشمگیری بر جمعیت شناسی گونه‌‌های جانوری آبزی داشته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

CANVA
زنگ خطر برای بشریت؛ «دو سوم حیوانات وحشی از بین رفته‌اند»CANVA
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تولد یک کرگدن رو به انقراض سوماترایی در پارک ملی در اندونزی

آزار یک گاو دریایی با حک نام ترامپ بر بدنش؛ تحقیقات در فلوریدا آغاز شد

دانشمندان یک دوزیست ۲۷۰ میلیون ساله را به نام «کرمیت قورباغه» نام‌گذاری کردند