دستور همتی برای مقابله با سفته‌بازی ارز؛ سکه ۱۲ میلیون تومان شد و دلار رسمی ۵۰ تومان بالا رفت

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در بازدید آبان ۱۳۹۸ از صرافی‌های تهران
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در بازدید آبان ۱۳۹۸ از صرافی‌های تهران Copyright  عکس از سایت رسمی بانک مرکزی ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شکاف نرخ رسمی و آزاد دلار آمریکا در بازار تهران یک روز پس از وعده رئیس کل بانک مرکزی ایران مبنی بر «اجرای پرقدرت سیاست تعدیل تدریجی نرخ ارز» و کاهش فاصله این دو نرخ‌ با هدف «جلوگیری از سفته‌بازی»، با گران‌تر کردن نرخ رسمی تنها۵۰ تومان کاهش یافت و به دو هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

آگهی

شکاف نرخ رسمی و آزاد دلار آمریکا در بازار تهران یک روز پس از وعده رئیس کل بانک مرکزی ایران مبنی بر «اجرای پرقدرت سیاست تعدیل تدریجی نرخ ارز» و کاهش فاصله این دو نرخ‌ با هدف «جلوگیری از سفته‌بازی»، با گران‌تر کردن نرخ رسمی تنها۵۰ تومان کاهش یافت و به دو هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران پیشتر با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود افزایش فاصله نرخ صرافی‌ها و بازار غیررسمی (آزاد) را عامل انجام آربیتراژ و فعالیت عمده سفته‌بازان اعلام کرده و وعده داده بود که این بانک با «قدرت» از روز چهارشنبه سیاست حضور خود مبنی بر حضور در حاشیه بازار را برای جلوگیری از سفته‌بازی ادامه خواهد داد.

طی دو هفته گذشته و همزمان با افزایش فاصله نرخ رسمی و آزاد ارز در بازار ایران، برخی فعالان این بازار مبادلات خود را برای بهره گرفتن از این تفاوت قیمت برای کسب سود (آربیتراژ) افزایش دادند. به طوری که عده‌ای از مردم نیز تلاش کردند تا با خرید سهمیه‌های یورویی خود به نرخ رسمی و فروش آن در بازار آزاد کسب سود کنند. اقدامی که موجب شکل‌گیری صف‌های طولانی خرید ارز در مقابل صرافی‌های تحت نظارت و مدیریت بانک مرکزی ایران شد.

بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه به ثبات دو روزه نرخ رسمی ارز پایان داد و بهای رسمی عرضه دلار را با ۵۰ تومان افزایش به ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان رساند. هر چند این اقدام در ابتدا نرخ فروش دلار در بازار تهران را تا ۲۵ هزار و ۷۵۰ تومان بالا برد ولی تا پایان معاملات روز پنجشنبه این نرخ به ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان بازگشت.

در همین حال، فاصله نرخ رسمی و آزاد یورو نیز با افزایش ۵۰ تومانی نرخ رسمی به سه هزار و ۳۰۰ تومان رسید. هر یورو در معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران تا ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد ولی نرخ پایانی آن به ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان بازگشت.

بدین ترتیب بازار آزاد تهران روز پنجشنبه و در مقایسه با روز چهارشنبه در برابر کاهش نرخ‌ها مقاومت کرد. البته بانک مرکزی ایران مدعی است که عرضه کافی ارز را از طریق شبکه صرافی‌های رسمی انجام می‌دهد که حتی بیش از تقاضای موجود در بازار است ولی قیمت ارز به دلیل نقش عوامل سیاسی و تاثیر عملکرد سایر بازارها در بازار ارز کاهش نمی‌یابد.

در بازار جهانی طلا نیز قیمت هر اونس طلا تا ظهر پنجشنبه یک دلار و ۲۰ سنت افزایش یافت و به ۱۹۴۷.۴ دلار رسید. همزمانی افزایش نرخ جهانی طلا و مقاومت بازار آزاد ایران در برابر کاهش قیمت‌ها موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا ارز مرز تاریخی ۱۲ میلیون تومان عبور کند. همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط ۷۶ میلیارد دلاری ارزش بازار سهام تهران؛ زیان متوسط بورس‌بازان به ۲۰ درصد رسید

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد