سقوط ۷۶ میلیارد دلاری ارزش بازار سهام تهران؛ زیان متوسط بورس‌بازان به ۲۰ درصد رسید

Stockbrokers work at the Tehran Stock Exchange in Iran
Stockbrokers work at the Tehran Stock Exchange in Iran Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متوسط زیان روزانه بورس‌بازان فعال در بازار تهران در حالی طی ۱۱ روز گذشته به بالای ۲ درصد رسیده که این بازار در ۱۴۳ روز نخست فعالیت خود در سال جاری خورشیدی، سود مرکب روزانه ۱.۵ درصدی را نصیب سهامداران کرده بود.

آگهی

متوسط زیان روزانه بورس‌بازان فعال در بازار تهران در حالی طی ۱۱ روز گذشته به بالای ۲ درصد رسیده که این بازار در ۱۴۳ روز نخست فعالیت خود در سال جاری خورشیدی، سود مرکب روزانه ۱.۵ درصدی را نصیب سهامداران کرده بود.

با ادامه برقراری وضعیت قرمز در جریان مبادلات روز دوشنبه، سقوط شاخص کل بورس تهران طی ۱۱ روز کاری گذشته در مجموع به ۴۵۶ هزار و ۶۲۰ واحد، معادل ۲۲ درصد رسید. همچنین افت شاخص بازده نقدی قیمت نیز که نشان دهنده بازده متوسط سرمایه‌گذاری در بورس تهران است طی همین مدت از ۲۰ درصد گذشت.

در همین حال، سروش خسروی، خبر‌نگار و تحلیلگر باسابقه بورس، با انتشار پُستی در صفحه توییتر خود برآورد کرد که سهامداران حقیقی فعال در بورس تهران در جریان مبادلات روز دوشنبه بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از سرمایه خود را پس از فروش سهام از این بورس خارج کرده‌اند. محاسبات آقای خسروی همچنین نشان می‌دهد که خروج سهامداران حقیقی از بورس تهران طی سه روز کاری گذشته موجب کاهش حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی نقدینگی موجود در بازار سهام شده است.

همچنین طی ۱۱ روز گذشته، ارزش روز بازار سهام تهران با هزار و ۷۵۶ تریلیون تومان کاهش به ۶ هزار و ۲۱ تریلیون تومان در پایان مبادلات روز دوشنبه رسید. بدین ترتیب طی ۱۱ روز گذشته و بر پایه دلار آزاد ۲۳ هزار تومان، ۷۶.۳ میلیارد دلار از ارزش جاری بورس تهران کاسته شد تا این رقم به ۲۷۰ میلیارد دلار تنزل پیدا کند.

البته کارنامه ۱۱ روز گذشته بورس تهران در شرایطی رقم خورد که شاخص کل این بورس تا پیش از ۱۹ مرداد که با رکوردزنی تاریخی شاخص همراه بود، این شاخص طی معاملات سال جاری خورشیدی ۳۰۵ درصد رشد کرده بود.

به عبارت دیگر، سهامداران بورس تهران پس از کسب سود مرکب روزانه ۱.۵ درصدی طی ۱۴۳ روز نخست سال جاری، زیان متوسط بالای ۲ درصد را در طول ۱۱ روز گذشته تجربه کرده‌اند.

همچنین بررسی روند نوسان صعودی شاخص کل بورس تهران طی ۱۰ ماه گذشته نشان می‌دهد که به فاصله هر دو تا سه ماه یک بار، شاخص کل بورس تهران شاهد یک تعدیل معنادار یا به اصطلاح کارشناسان بازار سرمایه، اصلاح قیمت‌ها بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو منفی ۹۴ درصدی در معاملات سهام؛ افت دو روزه بورس تهران به ۶ درصد رسید

دستور همتی برای مقابله با سفته‌بازی ارز؛ سکه ۱۲ میلیون تومان شد و دلار رسمی ۵۰ تومان بالا رفت

سرمایه گذاران بزرگ پس از ۳۰ سال دوباره عاشق بازار سهام ژاپن شده‌اند، چرا؟