دونالد ترامپ به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی شد

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نماینده پارلمان نروژ که آقای ترامپ را برای دریافت جایزه صلح نوبل معرفی کرده می‌گوید که توافق میان اسرائیل و امارات عربی متحده به دلیل «کمک‌های رئیس جمهوری آمریکا» بوده است.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه از سوی یک نماینده پارلمان نروژ به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی شد.

نامزدی آقای ترامپ برای دریافت جایزه صلح نوبل به سفارش کریستین تیبرینگ، از اعضای پارلمان نروژ صورت گرفته است.

این نماینده راست‌گرای پارلمان نروژ ضمن تقدیر از آنچه «تلاش‌های رئیس جمهوری آمریکا برای حل مناقشات طولانی و دامنه‌دار در جهان» خوانده،‌ دونالد ترامپ را به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی کرده است.

او به شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته: «فکر می‌کنم دونالد ترامپ بیش از اغلب دیگر نامزدهای جایزه صلح نوبل برای ایجاد صلح بین ملت‌ها تلاش کرده است.»

کریستین تیبرینگ که ریاست هیات نروژی در مجمع پارلمانی ناتو را نیز برعهده دارد در توصیه نامه خود به کمیته برگزار کننده مراسم اعطای جوایز نوبل به صورت ویژه به «نقش کلیدی» ایالات متحده در عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات عربی متحده اشاره کرده و تلاش‌های دونالد ترامپ و همکارانش را در این خصوص مورد تقدیر قرار داده است.

وی در این خصوص تاکید می‌کند: «درحالی که امید می‌رود دیگر کشورهای منطقه نیز مسیر حرکت امارات عربی متحده را دنبال کنند، باید گفت که این توافق نامه می تواند شرایط را به کلی تغییر دهد و خاورمیانه را به منطقه همکاری و رفاه تبدیل کند.»

اشاره این نماینده راستگرا به تغییر در خاورمیانه در واقع روندی است که با توافق همکاری و عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل آغاز شده است.

این روند آنگونه که تحلیلگران می‌گویند در آینده‌ای نزدیک توسط دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین و نیز کشور آفریقایی سودان،‌ البته پس از تحویل قدرت از سوی دولت انتقالی به نمایندگان مردم دنبال خواهد شد.

میانجی‌گری ایالات متحده برای حل اختلافات میان صربستان و کوزوو که با اعلام انتقال سفارت صربستان از تل آویو به بیت المقدس همراه شد،‌ از جمله دیگر تلاش‌هایی است که برخی هوداران دونالد ترامپ از آن برای توجیه تلاش‌های صلح‌طلبانه او استفاده می‌کنند.

برخی رسانه‌های دولتی و نزدیک به نهاد‌های حکومتی در ایران در واکنش به معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح این اقدام را «مضحک» خوانده و رئیس جمهوری آمریکا را مروج «تروریسم» در غرب آسیا معرفی کرده‌‌اند.

گفتنی است که کریستین تیبرینگ، نماینده راست‌گرای پارلمان نروژ در سال ۲۰۱۸ نیز برای تقدیر از تلاش‌های صلح ایالات متحده با کره شمالی، دونالد ترامپ را به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل به کمیته برگزاری این مراسم معرفی کرده بود.

وی در گفتگو با فاکس نیوز تاکید کرده که به آنچه اعلام کرده اعتقاد دارد و در پی جلب رضایت رئیس جمهوری آمریکا نیست.

به توییتر یورنیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن هم پس از ترامپ و پوتین نامزد جایزه صلح نوبل شد

ترامپ: می‌خواستم اسد را بکشم، ژنرال متیس نگذاشت

رئیس جمهوری کره جنوبی ترامپ را شایسته دریافت صلح نوبل دانست