شتاب دوباره همه‌گیری بیماری کووید در فرانسه؛ وضعیت ۲۱ شهرستان قرمز شد

شهروندان ماسک به صورت در پایتخت فرانسه
شهروندان ماسک به صورت در پایتخت فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در گزارش تازه دولت فرانسه تاکید شده است که اولویت حال حاضر مقابله جدی با شیوع بیشتر بیماری کووید۱۹ و جلوگیری از سرعت و شتابِ جابجایی ویروس کرونا در سراسر این کشور برای پرهیز از به اجرا گذاشتن مقررات قرنطینه عمومی است که برای اقتصاد مخرب و ویران کننده قلمداد می‌شود.

آگهی

ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه روز پنجشنبه در آستانه بازگشایی مدارس و موسسات آموزشی به تشریح وضعیت شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در این کشور پرداخت و با نگران‌کننده توصیف کردن افزایش موارد ابتلا به بیماری در کشورش از شهروندان خواست خود را برای زندگی با ویروس آماده کنند.

نخست وزیر فرانسه که به همراه الیویه وران، وزیر بهداشت این کشور و ژان میشل بلانکه، وزیر آموزش ملی در نشستی خبری رو در روی خبرنگاران قرار گرفته بود تایید کرد که ۲۱ شهرستان فرانسه از این پس از حیث آلودگی به ویروس به عنوان منطقه قرمز محسوب می‌شود.

بدین ترتیب ۱۹ شهرستان دیگر به دو شهرستان «ایل دو فرانس» به مرکزیت پاریس و «بوش دو رن» به مرکزیت مارسی که قبلا در وضعیت قرمز قرار گرفته بودند اضافه می‌شود.

ماسک زدن در پایتخت اجباری می‌شود

به گفته نخست وزیر فرانسه، زدن ماسک در کلیه مناطق شهر پاریس، پایتخت این کشور از صبح روز جمعه بیست و هشتم اوت اجباری خواهد بود. این در حالی است که دولت فرانسه پیش‌تر بر استفاده از ماسک در محله‌های پر ازدحام برخی شهرهای این کشور از جمله پاریس، مارسی، تولوز و بوردو تاکید کرده بود.

با افزایش محسوس موارد ابتلا به ویروس و گسترش همه‌گیری بیماری کووید، مسئولان شهر مارسی نیز روز چهارشنبه از اجباری شدن زدن ماسک در کلیه مناطق شهری خبر داده و اعلام کردند که بارها و رستوران‌ها در این شهر و کل شهرستان «بوش دو رون» از ساعت ۲۳ به بعد بسته خواهند بود؛ دستور العملی که دولت اجرای آنرا برای پاریس منتفی ندانسته است.

بر اساس دستور‌العمل صادر شده از سوی دولت فرانسه همچنین زدن ماسک در کلیه مکان‌های سر بسته که در آن چند نفر جمع شده باشند، اجباری خواهد بود.

پرهیز از اجرای مقرارت قرنطینه عمومی

در گزارش تازه دولت فرانسه تاکید شده است که اولویت حال حاضر مقابله جدی با شیوع بیشتر بیماری کووید۱۹ و جلوگیری از سرعت و شتابِ جابجایی ویروس کرونا در سراسر این کشور برای پرهیز از به اجرا گذاشتن مقررات قرنطینه عمومی است که برای اقتصاد مخرب و ویران کننده قلمداد می‌شود.

ژان کاستکس با جدی و واقعی توصیف کردن آمارهای ارائه شده در خصوص افزایش موارد ابتلا به ویروس تصریح کرد: «همه‌گیری بیماری بار دیگر گسترش یافته و هم اکنون وقت آن است تا به مقابله با آن برخیزیم.»

وی هدف اصلی از کلیه تدابیر مضاعف اعلام شده از جمله فراگیری استفاده از ماسک و افزایش آزمایش‌های تشخیص بیماری را «شکستن زنجیره انتقال» بیماری عنوان کرد و در عین حال با اشاره به منطق همگانی و جهانی موجود برای مدیریت بحران کرونا به شهروندان توصیه کرد که «باید تحت همین شرایط و با ویروس زندگی کرد.»

آقای کاستکس با اشاره به داده‌های آماری تازه از موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ یادآور شد که از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۹ تست مثبت گزارش شده که این آمار چهار بار بیشتر از آن چیزی است که یک ماه پیش عنوان شده بود.

شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید۱۹ بر اساس گزارش روز پنجشنبه ۲۷ اوت وزارت بهداشت فرانسه تاکنون ۳۰ هزار و ۵۷۶ قربانی به همراه داشته است. بر اساس این گزارش همچنین بیش از ۶ هزار و ۱۱۱ مورد جدید ابتلا به ویروس طی بیست و چهار ساعت گذشته در شهرهای مختلف این کشور شناسایی و ثبت شده، که رکوردی جدید پس از اتمام قرنطینه عمومی ماه مه در فرانسه محسوب می‌شود.

به موجب این گزارش مدارس در فرانسه طبق روال معمول ابتدای ماه سپتامبر بازگشایی می‌شود و زدن ماسک در مقاطع راهنمایی و دبیرستان اجباری خواهد بود. در مقطع ابتدایی نیز کلیه معلمان و مربیان و حتی کارکنان بخش‌های اداری و خدماتی بایست مدام ماسک به صورت داشته باشند.

نخست وزیر فرانسه همچنین با تاکید بر برخورد جدی با متخفان و نقض کنندگان دستور‌العمل‌های بهداشتی از هفتصد مورد جریمه روزانه شهروندان به دلیل نداشتن ماسک به صورت خبر داد.

دسترسی به واکسن کرونا احتمالا تا ابتدای سال ۲۰۲۱

الیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه نیز در این کنفرانس خبری ضمن توصیه به رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد که گزارش از وضعیت شیوع ویروس کرونا مرتب به روز خواهد شد و شهروندان و خانواده‌ها در جریان هرگونه تحولی قرار خواهند گرفت.

وران در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص روند تحقیقات مربوط به تهیه واکسن کرونا گفت که امکان دسترسی به نخستین نمونه‌های این واکسن تا ابتدای سال آینده میلادی فراهم نخواهد شد و شهروندان باید همچنان به زندگی در شرایط کنونی با کرونا را ضمن رعایت دستور‌العمل‌های ویژه ادامه دهند. وزیر بهداشت فرانسه در این خصوص یادآور شد که توافقی برای یک پیش‌سفارش واکسن تاکنون از سوی دولت به امضا رسیده و چهار توافق دیگر نیز در مرحله مذاکره و نتیجه نهایی هستند.

وی در عین حال تاکید کرد که در این شرایط باید به افراد آسیب پذیر و ضعیف از نظر اقتصادی توجه ویژه‌ای شود تا آنها نیز بتوانند خود را از ابتلا به ویروس مصون و ایمن کنند و در عین حال زندگی روزمره خود را بدون مشکل دنبال کنند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها آنی‌یس پانیه روناشه، وزیر مشاور دولت فرانسه در امور صنعت روز پنجشنبه اعلام کرد به دلیل همجواری با فردی که تست کرونای وی مثبت اعلام شده دو هفته به قرنطینه می‌رود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام وضعیت قرمز کرونا در پاریس و مارسی؛ فرانسه به فهرست پرخطرهای بریتانیا اضافه شد

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت