طراح دکترین «وطن آبی»: فرانسه و یونان ناتو را به فروپاشی می‌کشانند

Turkey's research vessel, Oruc Reis, in red and white, is surrounded by Turkish navy vessels as it was heading in the west of Antalya on the Mediterranean
Turkey's research vessel, Oruc Reis, in red and white, is surrounded by Turkish navy vessels as it was heading in the west of Antalya on the Mediterranean Copyright AP Photo/Turkish Defense Ministry
Copyright AP Photo/Turkish Defense Ministry
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جم گوردنیز، طراح دکترین «وطن آبی» معتقد است که ورود فرانسه به مناقشه موجود میان آنکارا و آتن و اصرار یونان بر مالکیت جزایر مدیترانه، ناتو را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

آگهی

جم گوردنیز، طراح دکترین «وطن آبی» معتقد است که ورود فرانسه به مناقشه موجود میان آنکارا و آتن و اصرار یونان بر مالکیت جزایر مدیترانه، ناتو را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

جم گوردنیز، فرمانده سابق نیروی دریایی ترکیه، اقدام امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نسبت به اعزام کشتی‌های جنگی برای امدادرسانی به یونان در جریان مناقشه آتن و آنکارا را به «ریختن بنزین بر آتش بحران در مدیترانه» توصیف کرد و به فرانسه هشدار داد که با اقدام‌های تهدیدآمیز و تشدید مناقشه میان سه عضو ناتو، این پیمان را به مخاطره انداخته است.

او در ادامه تاکید کرد که به اعتقاد اکثر مردم ترکیه تحرکات فرانسه در شرق مدیترانه بچه‌گانه و خطرناک است و تهدید ترکیه از سوی فرانسه به هیچ وجه قابل درک نیست و تنها موجب به خطر افتادن امنیت منطقه می‌شود.

کشف ذخایر مهم گاز طبیعی در آبهای ساحلی قبرس و برخی جزایر متعلق به یونان موجب آغاز رقابت منطقه‌ای برای تصاحب بیشتر این ثروت منطقه‌ای شده است. این رقابت بیشترین تنش را میان ترکیه و یونان افزایش داده؛ دو عضو ناتو که در سال ۱۹۹۶ نیز بر سر جزایر غیرمسکونی دریای اژه با هم وارد درگیری نظامی شدند.

بر همین اساس، آقای گوردنیز که طراحی کننده دکترین وطن آبی بوده، تاکید دارد که اگر كشورهای اروپایی به یونان برای کوتاه آمدن از ادعای خود در مورد جزایر مدیترانه فشار نیاورند، با اولین اقدام نظامی یونان علیه ترکیه پایان پیمان ناتو فرا خواهد رسید. او معتقد است که ترکیه از انزوای دوران جنگ سرد خارج شده و باید به جایگاه واقعی خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای دست یابد.

فرانسه از ابتدای اوت توافق‌نامه همکاری دفاعی بین فرانسه و قبرس را که سه سال پیش امضا شده، به مرحله اجرا گذاشت. همچنین وزارت دفاع فرانسه ۱۳ اوت با صدور در بیانیه‌ای اعلام كرد كه ضمن مشارکت در رزمایش مشترک با یونان، حضور خود در آبهای مدیترانه را با هدف «افزایش امنیت ناوبری دریایی» افزایش می‌دهد.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته با برگزاری یک نشست ویدئویی از ترکیه و یونان خواستند که سطح تنش دو جانبه را به سرعت کاهش دهند و از تحرکات نظامی اجتناب کنند.

با این حال، ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که ماموریت تحقیقاتی و اکتشافی کشتی «اوروچ رئیس» را در دریای مدیترانه، ۴ روز دیگر و تا ۲۷ اوت تمدید کرده است. اعزام این کشتی که همراه با اسکورت شناورهای نیروی دریایی ترکیه بود، یکی از دلایل افزایش سطح تنش میان آتن و آنکارا بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا با پذیرش نقایص، راه تدوین دکترین دفاعی مستقل را هموار کرد

دبیرکل ناتو: یونان و ترکیه گفتگوها برای کاهش خطر درگیری نظامی را آغاز کردند

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد