فناوری سه‌بعدی ژاپنی در نبرد با شیوع بیماری همه‌گیر

فناوری سه‌بعدی ژاپنی در نبرد با شیوع بیماری همه‌گیر
Copyright euronews
نگارش از Chris Burnsیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اختراع جالب دیگر یک صفحه نمایش غیرلمسی با تصاویر سه‌بعدی است که در هوا شناور می‌شود و می‌توان با انگشتان دست روی ‌آن کار کرد.

آگهی

این برنامهٔ ژاپن در جهان به معرفی دو فناوری روز این کشور می‌پردازد که اخیرا برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ همه‌گیر و نجات جان انسان‌ها به‌کار گرفته شده‌اند.

فناوری نخست در طراحی یک دستگاه تنفس مصنوعی بسیار ساده و بدون نیاز به برق به‌کار رفته که می‌توان آن را با یک چاپگر سه بعدی در هر جا ساخت، حتی در فضا.

ایشی‌کاتا نائویوکی، مدیر بخش نوآوری دستگاه‌های پزشکی در بیمارستان ملّی نیگاتا در ژاپن،‌ و طرّاح اصلی این دستگاه است که اینک آن را برای استفاده روی زمین بازسازی کرده‌اند. او می‌گوید: ‌«پروژهٔ اصلی ما ساخت دستگاه بیهوشی بوده. اما در دوران بیماری همه‌گیرِ کووید، دستگاه تنفّس مصنوعی نیاز بود،‌ پس فقط روی این بخش که ساخت من است کار کردیم.»

مزیّت ویژهٔ این دستگاه آن است که پنوماتیک یا بادی است. یعنی به الکتریسیته نیازی ندارد وفقط با یک تلمبهٔ ساده و کمی هوا کار می‌کند. تیم دکتر ایشی‌کاتا تصمیم دارد بعد از تأیید فنّی نهایی آن را مجاناً در اختیار همه بگذارد تا جان افراد بیشتری نجات بیابد.

Euronews
صفحه نمایش غیرلمسی را می‌توان در عابربانک‌ها هم به‌کار بردEuronews

اما اختراع جالب دیگری نیز در هیروشیما ثبت شده است؛ یک صفحهٔ غیرلمسی با تصاویر سه‌بعدی که در هوا شناور می‌شود و می‌توان با انگشتان دست روی ‌آن کار کرد.

این دستگاه که آسکاد تری‌دی خوانده می‌شود نوعی صفحهٔ نمایش را در هوا پخش می‌کند‌ که از جنس کریستال مایع و شبیه هولوگرام است. اتسوبو ماکوتو،‌ طرّاح این دستگاه می‌گوید که قطار سریع‌السیر ژاپنی منبع الهامش بوده‌ است.

آقای اتسوبو می‌گوید: «به ذهنم رسید اگر بشود اطلاعات نور را روی فضایی به‌قطرِ شیشهٔ ۱۰ میلیمیتریِ پنجرهٔ قطار ذخیره کرد، آنگاه می‌شود به تصویرِ پخش شده روی هوا مادّیت بخشید.»

این فناوری را می‌توان، برای جلوگیری از تماس دست، بسیاری جاها به‌کار برد، از جمله در سینما‌ها، اماکن عمومی، در دستگاه‌های خودکار فروش بلیط، خودپرداز‌ها، خودروها یا حتی محیط آلودهٔ کارخانه‌ها.

این دستگاه در برگزاری موزه‌، نمایشگاه‌ و همایش‌های مجازی به‌کار گرفته شده، و سبب می‌شود انتقال ویروس میان شرکت‌کنندگان صورت نگیرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

ژاپن در جهان؛ کمک مالی و برپاکردن درمانگاه سیار برای مهار گرسنگی

آمونیاک؛ سوخت آیندهٔ کشتی‌ها و نیروگاه‌ها برای کاهش آلاینده‌های کربنی

ژاپن در جهان؛ مایع جدیدی برای اطفاء حریق، کارآمد و سازگار با زیست‌بوم