نخستین سفر گروسی به تهران؛ احتمال گفتگوی دو طرف بر سر بازرسی از «دو مرکز مشکوک»

سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران
سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای گروسی قرار است در جریان این سفر علاوه بر حسن روحانی، رئيس جمهوری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کند.

آگهی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه برای سفری که هدف آن همکاری بر سر فعالیت های هسته ای ایران عنوان شده است وارد تهران شد.

این سفر اولین دیدار رافائل گروسی از ایران از زمان آغاز فعالیتش در مقام مدیرکل آژانس انرژی اتمی محسوب می شود. او قرار است در جریان این سفر علاوه بر حسن روحانی، رئيس جمهوری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز دیدار کند. انتظار می رود که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دیدار با مقامات ایران خواستار بازرسی کارشناسان این نهاد از دو مرکز فعالیت های هسته ای ایران شود.

رافائل گروسی دو ماه پیش گفته بود که ایران بیش از چهار ماه است که اجازه بازرسی از «دو مرکز مشکوک به فعالیت های هسته ای» را نمی دهد. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است روز چهارشنبه، پیش از بازگشت به مقر این نهاد در وین با حسن روحانی دیدار کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سفر رافائل گروسی به ایران در حالی انجام می شود که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) به قطعنامه پیشنهادی آلمان، فرانسه و بریتانیا که در آن از عدم همکاری با تحقیقات آژانس انتقاد شده بود رای مثبت داد. این در حالی است که تنش بین کشورهای اروپایی و آمریکا در روزهای اخیر بر سر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و استفاده واشنگتن از ساز و کار ماشه برای بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران افزایش یافته است.

از سوی دیگر جلسه کمیسیون مشترک توافق هسته ای ایران قرار است روز اول سپتامبر (۱۱ شهریور) در وین تشکیل شود. مقامات ایران در حالی میزبان مدیرکل آژانس انرژی اتمی هستند که همواره بر جنبه صلح آمیز فعالیت های هسته ای تهران تاکید کرده اند. ایران از ماه مه (اردیبهشت) سال گذشته در واکنش به خروج آمریکا از برجام سطح پایبندی به تعهداتش در توافق هسته ای با قدرت های جهانی را کاهش داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجمع عمومی آژانس انتخاب رافائل گروسی را تایید کرد؛ اولویت پرونده ایران

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟