ترکیه مدعی کشف بزرگترین میدان گازی دریای سیاه؛ اردوغان: هر جوینده‌ای یابنده نیست

کشف یک میدان بزرگ گازی در دریای سیاه توسط ترکیه
کشف یک میدان بزرگ گازی در دریای سیاه توسط ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ترکیه وعده داد که منتظر «مژده‌ای» مشابه در دریای مدیترانه هم باشید.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه از کشف «بزرگترین» میدان گازی تاریخ کشور خود در دریای سیاه خبر داد.

آقای اردوغان که پیش‌تر اعلام کرده بود «مژده‌ای» برای مردم کشورش دارد ضمن اعلام این خبر ابراز امیدواری کرد که گاز استخراج شده از این میدان در سال ۲۰۲۳ میلادی در داخل ترکیه به مصرف برسد.

رئیس جمهوری ترکیه در جریان نطقی در استانبول حجم گاز موجود در میدان بزرگ گاز کشف شده در دریای سیاه را ۳۲۰ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و مدعی شد: «ترکیه به بزرگترین اکتشاف گاز طبیعی در تاریخ خود در دریای سیاه دست یافته است.»

وی از انرژی به عنوان «عنصر اصلی توسعه» نام برد و تاکید کرد که اکتشاف این میدان گازی تامین کننده استقلال ملی کشورش است.

رجب طیب اردوغان این اکتشاف را نتیجه فعالیت‌های حفاری کشتی فاتح در چاه «تونا-۱» خواند و تاکید که این عملیات از بیستم ژانویه سال جاری میلادی کلید خورده بود.

آقای اردوغان در ادامه با تاکید بر این که بهره‌برداری از چاه‌های شناسایی شده در این میدان گازی بلافاصله آغاز خواهد شد، یادآوری کرد که بر اساس داده‌ها به احتمال قوی در همین منطقه میادین گازی دیگری نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه «پروردگار در یک نقطه دیگر به رویمان دری از ثروتی بی‌نظیر گشوده» به اهمیت تاریخی کشف این میدان گازی برای آینده کشورش اشاره کرد و وعده داد که منتظر «مژده‌ای» مشابه در دریای مدیترانه باشید.

رئیس جمهوری ترکیه در این خصوص تصریح کرد که کشورش طی ماه‌های آینده به عملیات حفاری و اکتشاف منابع هیدروکربن در شرق دریای مدیترانه سرعت خواهد بخشید،‌ سخنانی که به ظاهر برای به چالش کشیدن موضع اتحادیه اروپا مبنی بر ضرورت توقف این عملیات مطرح شده است.

ترکیه تاکنون یک کشتی حفاری و چندین قایق اکتشافی را برای شناسایی منابع هیدروکربن به بخشی از آب‌های شرق مدیترانه اعزام کرده که یونان و قبرس نیز بر سر آن ادعای مالکیت دارند.

رجب طیب اردوغان در سخنان روز جمعه خود تاکید کرد که با ملحق شدن یک کشتی حفاری دیگر که اکنون مراحل تعمیر و مرمت را می‌گذراند، عملیات اکتشاف در شرق مدیترانه طی ماه‌های آینده سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف ذخایر گازی جدید در امارات؛ ابوظبی به دنبال قطع وابستگی به قطر است

کشتی اوکراینی در دریای سیاه غرق شد؛ حداقل سه خدمه جان باختند

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند