تنش در شرق مدیترانه؛ از واکنش‌ها به رزمایش فرانسه تا برخورد دو کشتی ترک و یونانی

تنش در شرق مدیترانه؛ از واکنش‌ها به رزم‌آیش فرانسه تا برخورد دو کشتی ترک و یونانی
تنش در شرق مدیترانه؛ از واکنش‌ها به رزم‌آیش فرانسه تا برخورد دو کشتی ترک و یونانی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در اشاره به اقدامات اخیر فرانسه تاکید کرده که پاریس باید از هرگونه اقدام که منجر به تشدید تنش در شرق مدیترانه شود،‌ اجتناب کند.

آگهی

برلین در واکنشی معنی‌دار به رزمایش دریایی فرانسه در آب‌های یونان از پاریس، آتن و آنکارا خواست از هرگونه اقدام که منجر به بالاگرفتن تنش در شرق مدیترانه بر سر بهره‌برداری از منابع انرژی شود،‌ خودداری کنند.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت و صدر اعظم آلمان با اعلام اینکه برلین از تقویبت حضور نظامی فرانسه در مدیترانه مطلع شده و در حال بررسی این موضوع است، یادآور شد: «مهم تلاش برای کاهش تنش است. هر اقدامی باید برای پرهیز و جلوگیری از شدت گرفتن مناقشه در این منطقه به کار گرفته شود.»

سخنگوی دولت آلمان در ادامه یادآور شد که آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور روز پنجشنبه در تلاشی میانجی‌گرانه برای کاستن از تنش‌های موجود تلفنی با نخست وزیر یونان و رئیس جمهوری ترکیه گفتگو کرده است.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قرار است روز بیستم اوت با حضور در اقامتگاه تعطیلات تابستانی امانوئل ماکرون با رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفتگو کند. تنش‌های شرق مدیترانه بی شک یکی از مهم‌ترین محورهای گفتگوهای دو طرف است.

هشدار ترکیه به فرانسه: همچون یک «قائد» رفتار نکن

از سوی دیگر ترکیه نیز روز جمعه در واکنش به اقدامات اخیر پاریس در اعزام جنگنده و ناو‌های جنگی به منطقه مدیترانه از پاریس خواست همچون یک «قائد» عمل نکند و از تشدید تنش در منطقه جلوگیری کند.

این واکنش پس از آن صورت گرفت که فرانسه دو جنگنده رافال و دو ناو جنگی را در شرق مدیترانه مستقر کرد. رافال‌های فرانسوی پیش از این برای تمرین عازم قبرس شده و ناوچه لافایت نیز در تمرین‌های نظامی مشترک با یونان شرکت کردند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در اشاره به اقدامات اخیر فرانسه تاکید کرده که پاریس باید از هرگونه اقدام که منجر به تشدید تنش در شرق مدیترانه شود،‌ اجتناب کند.

وی که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای سوئیس خود در ژنو سخن می‌گفت درادمه تاکید کرد که فرانسه با عمل کردن به عنوان «قائد» چیزی در این منطقه نصیبش نخواهد شد.

ترکیه همچنین تاکید کرده که خواهان تشدید تنش با یونان در این منطقه نیست. آقای چاووش‌اوغلو با طرح این موضوع تاکید کرد که یونان باید با عقل سلیم رفتار کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در عین حال با لحنی تهدید‌آمیز گفت اگر یونان برای کشتی اکتشافی «اوروچ رئیس» مزاحمت ایجاد کند با واکنش آنکارا مواجه خواهد شد.

برخورد دو کشتی یونانی و ترک

تازه‌ترین خبر از تنش‌های ترکیه و یونان در شرق مدیترانه به برخورد دو کشتی دو کشور با یکدیگر مربوط می‌شود که برخی از خبرگزاری‌های به انعکاس آن پرداخته‌اند.

رویترز به نقل از یک منبع یونانی مدعی شده که دو کشتی جنگی متعلق به دو کشور روز چهارشنبه به صورت جزئی با یکدیگر تصادف کردند.

این در حالیست که بنا به برخی دیگر از منابع در این حادثه یک کشتی باری ترکیه با کشتی جنگی یونان برخورد کرده است.

منبع یونانی با «تصادفی» خواندن برخورد میان یک ناو جنگی این کشور و ناو ترک گفته است که به ناو یونانی آسیبی وارد نیامده است.

وزارت دفاع ترکیه هنوز در باره این حادثه واکنش نشان نداده؛ این در حالیست که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر نسبت به عواقب سخت هرگونه حمله به کشتی‌های اکتشافی کشورش در شرق مدیترانه هشدار داده بود.

تنش‌ها میان یونان و ترکیه طی هفته جاری پس از اعزام یک کشتی اکتشافی از سوی آنکارا به آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه بالا گرفت. کشتی «اوروچ رئیس» که برای عملیات حفاری و لرزه نگاری جهت یافتن منابع هیروکربن به شرق مدیترانه اعزام شده است را چند ناو جنگی ترکیه اسکورت کرده بودند.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند

ده ماه حبس برای مادری که فرزندانش را در خانه تنها گذاشت تا به جشن تولد برود

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت