جنجال پزشکی در فرانسه بر سر طرح «گلبول سیاه»

گلبول سیاه در فرانسه
گلبول سیاه در فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بیانیه آنان آمده است که انتشار چنین فهرستی «توهین به شرافت کاری» و «بی‌اعتبار کردن حرفه» آنان است، ولو آن‌که طبق قانون فرانسه بیمار حق داشته باشد آزادانه پزشک خود را انتخاب کند.

آگهی

اقدام یک گروه حامی تفکیک نژادی به سوژه‌ای بحث‌برانگیر در مجامع پزشکی و رسانه‌های فرانسه تبدیل شده است.

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که یک حساب توییتری به نام «گلبول سیاه»، که اکنون حذف شده است، فهرستی از نام، آدرس و شماره مطب پزشک زنان سیاهپوست در استان ایل‌دو‌فرانس منتشر کرد. این فهرست در واقع از بیماران سیاهپوست می‌خواست که پزشک خود را سیاهپوست و در واقع بر حسب تفکیک نژادی انتخاب کنند.

در پی انتشار گسترده این فهرست، اتحادیه بین‌المللی مبارزه علیه نژادپرستی و یهودستیزی آن را «دیوانگی هویتی» خواند و گفت انتخاب پزشک بر اساس رنگ پوست در تعارض با حرفه پزشکی و ارزش‌های جمهوری فرانسه است.

با این حال شماری از سیاهپوستان در مصاحبه با رسانه‌‌های فرانسوی به نژادپرستی پزشکان سفیدپوست اشاره کرده‌اند و گفته‌اند به دلیل رنگ پوستشان در مطب‌ها تحقیر شده‌اند.

رکسان، یک زن ۲۱ ساله با اصلیت ساحل عاجی، به رادیو فرانس‌انفو می‌گوید وقتی به یک پزشک زنان مراجعه کرده و از او خواسته تا برایش قرص ضدبارداری تجویز کند جوابی با پوزخند شنیده است که «تعجب می‌کنم، معمولا زن‌های آفریقایی دوست دارند بچه بیاورند تا کمک هزینه دولتی بیشتری گیرشان بیاید.»

یک زن سیاهپوست دیگر به نام اودری که دچار عفونت بخیه جراحی شده است گفته جراح‌اش تاکید کرده که «پوست‌های سیاه بعد از زخم خیلی خیلی خیلی سخت جوش می‌خورند.»

نقش این فهرست در اجتناب از برخوردهای نژادپرستانه سبب شده است تا بخشی از افراد انتشار فهرستی نژادی را مثبت تلقی کنند. با این حال شماری دیگر با ابراز مخالف با این فهرست، درباره صحیح بودن این عمل ابراز تردید کرده‌اند.

دو سازمان نظام پزشکی پرستاران و پزشکان با انتشار بیانیه‌ای در روز ۱۱ اوت «با شدت تمام» انتشار فهرست کادر درمانی بر اساس نژاد و رنگ پوست را محکوم کرده‌اند.

در بیانیه آنان آمده است که انتشار چنین فهرستی «توهین به شرافت کاری» و «بی‌اعتبار کردن حرفه» آنان است، ولو آن‌که طبق قانون فرانسه بیمار حق داشته باشد آزادانه پزشک خود را انتخاب کند.

ژان مارسل مورگ، نائب رئیس سازمان نظام پزشکی فرانسه درباره فهرست منتشر شده، می‌گوید: «این در تعارض با اصل عدم تبعیض است که در بند ۷ قانون اخلاقی پزشکی آمده است. همچنین تضاد دارد با ارزش‌های بنیادین طب انسانی که بر پایه جمهوری و ارزش‌های لائیک بنا نهاده شده است.»

دفتر وزیر بهداشت فرانسه نیز گفته است از دیدن فهرست «شوکه» شده و حمایت خود را از سازمان نظام پزشکی اعلام کرد است.

در همین حال شماری از منتقدان با اشاره به عدم به رسمیت شناخته شدن تنوع نژادی، عکسی دسته‌جمعی از اعضای هیئت رئیسه نظام پزشکی فرانسه را منتشر کرده‌اند که در آن هیچ پزشک مرد یا زن رنگین‌پوستی به چشم نمی‌خورد.

این در شرایطی است که در میان جامعه پزشکی نیز هستند پزشکانی که مشکلی در فهرست درست شده از پزشکان سیاهپوست نمی‌بینند.

بنوآ بلائس، رئیس سندیکای پزشکان عمومی جوان می‌گوید: «آنچه مشکل‌زا است این است که بیمارانی وجود داشته باشند که در موضوع سلامت احساس کنند مورد تبعیض واقع شده‌اند و نهادهایی که مسئول رفع این تبعیض هستند کاری نکنند. ما از تمام کارهایی که در خارج از مجموعه پزشکی برای رفع تبعیض انجام می‌شود حمایت می‌کنیم چرا که دستکم آن‌ها باعث می‌شوند معضل نژاد‌پرستی در نظام سلامت مطرح شود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمارگیری براساس اصالت قومی در فرانسه؛ «نقض برابری» یا «ابزاری علیه نژادپرستی»

ژاندارک: از ناسیونالیسم فرانسوی تا نماد مبارزه با نژادپرستی

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند