دفاع ۹۰ دقیقه‌‌ای ترودو در پارلمان کانادا درباره «رسوایی» موسسه خیریه

حضور مجازی جاستین ترودو در پارلمان کانادا
حضور مجازی جاستین ترودو در پارلمان کانادا Copyright DAVE CHAN/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترودو در دفاع از خود ۹۰ دقیقه در کمیسیون مالی پارلمان کانادا صحبت کرد که اقدامی استثنایی در ارتباط با یک رئیس دولت کانادا به حساب می‌آید چراکه نخست وزیر کانادا سعی می‌کند از گسترش این رسوایی جلوگیری کند.

آگهی

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز پنجشنبه ۳۰ ژوئیه در جلسه شهادت در پارلمان این کشور، هرگونه تضاد منافع در اعطای یک قرارداد پرسود دولتی به سازمانی خیریه را که پیش از این به اعضای خانواده وی پول پرداخت کرده بود، رد کرد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، ترودو در دفاع از خود ۹۰ دقیقه در کمیسیون مالی پارلمان کانادا صحبت کرد که اقدامی استثنایی در ارتباط با یک رئیس دولت کانادا به حساب می‌آید چراکه نخست وزیر کانادا سعی می‌کند از گسترش این رسوایی جلوگیری کند.

آقای ترودو با اشاره به گروه اصلی تحقیق در این زمینه گفت: «هیچگاه از سوی خیریه «وی» WE جهت‌گیری یا تلاشی برای تاثیرگذاری روی من یا کارمندانم انجام نگرفته است.»

خیریه «وی» WE گفته است که مبلغی حدود ۳۰۰ هزار دلار کانادا را در سال‌های اخیر به مادر و برادر جاستین ترودو برای ایراد سخنرانی در برنامه‌های مختلف داده است.

از سوی دیگر همسر ترودو نیز قبل از اینکه جاستین ترودو رهبر حزب لیبرال کانادا شود برای حضور در یک رویداد در سال ۲۰۱۲ نیز مبلغ ۱۵۰۰ دلار کانادا از این موسسه دریافت کرده بود.

نخست وزیر کانادا، در تاریخ ۱۳ ژوئیه برای این موضوع از کانادایی‌ها عذرخواهی کرد و گفت که درباره امضای قرارداد با موسسه «وی» در پروژه ۹۰۰ میلیون دلاری اعطای وام به دانشجویان کانادایی اشتباه کرده است. موسسه «وی» در نهایت از اجرای این طرح صرفنظر کرد اما اختلاف‌ها همچنان باقی مانده است.

علاوه بر ترودو، در این پرونده پای بیل مورنئو، وزیر دارایی کانادا نیز وسط کشیده شده است. وی که در تحقیقات پارلمان نیز مورد توجه است، هفته گذشته اعلام کرد که مبلغ ۴۱ هزار دلار هزینه سفری را که خیریه به او پرداخت کرده بود، به موسسه برگردانده است.

آقای مورنئو همچنین به دلیل مشارکت در موضوع بستن قرارداد با این خیریه عذرخواهی کرد. یکی از فرزندان وزیر دارایی کانادا در خیریه «وی» شاغل است.

با این حال ترودو در پارلمان کانادا تاکید کرد که از پرداخت هزینه سفرهای وزیر دارایی‌اش از سوی خیریه «وی» اطلاعی نداشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی حزب ترودو در انتخابات پارلمانی کانادا؛ لیبرال‌‌ها اکثریت را به دست نیاوردند

عذرخواهی جاستین ترودو در پی انتشار عکسش با صورت سیاه

خواننده افغان به دلیل شباهت به جاستین ترودو مشهورتر شد