تنش در مرز اسرائیل و لبنان؛ حزب‌الله تبادل آتش را تکذیب کرد

تنش در مرز اسرائیل با لبنان
تنش در مرز اسرائیل با لبنان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل پیش از این از ساکنان منطقه مرزی با لبنان خواسته بود تا به دلیل وقوع «حادثه ای امنیتی» از خانه‌های خود خارج نشوند.

آگهی

ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۲۷ ژوئیه در حالی از خنثی سازی «تلاش برای نفوذ یک هسته تروریستی» به داخل خاک این کشور از مرز لبنان خبر داد که گروه حزب الله گزارش های منتشرشده در این مورد را تکذیب کرده است.

اسرائیل پیش از این از ساکنان منطقه مرزی با لبنان خواسته بود تا به دلیل وقوع «حادثه ای امنیتی» از خانه های خود خارج نشوند. مقامات ارتش اسرائیل گفته اند که سربازان این کشور پس از آنکه گروهی از «مردان مسلح» وارد خاک این کشور شدند به سوی آنها آتش گشودند.

جاناتان کانریکس، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که از نظر «بصری» برای مسئولان اسرائیلی ثابت شده است که این «مردان مسلح» به داخل خاک لبنان بازگشته اند.

برخی رسانه های اسرائيل پیش از این از تبادل آتش بین نیروهای این کشور و گروهی از شبه نظامیان خبر داده بودند. بنا به این گزارش ها صدای چند انفجار نیز در منطقه مرزی شنیده شده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مقابل گروه حزب الله لبنان هرگونه درگیری بین اعضای خود و نظامیان اسرائیل را تکذیب کرد. در بیانیه حزب الله آمده است که شبه نظامیان این گروه روز دوشنبه به سوی نظامیان اسرائيل تیراندازی نکرده اند. در این بیانیه گزارش های منتشرشده مبنی بر «خنثی سازی» نفوذ در خاک اسرائیل نیز «کاملا» تکذیب شده است.

سیاست ما روشن است؛ ما اجازه نخواهیم داد که ایران در مرز ما با سوریه حضور نظامی داشته باشد. این سیاستی است که من سالها پیش تعیین کردم و ما همچنان به آن پایبند هستیم.
بنیامین نتانیاهو
نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به حوادث روز دوشنبه گفت که حزب الله با «آتش» بازی می کند. نخست وزیر اسرائیل در کنست (پارلمان اسرائیل) تاکید کرد که به همراه وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش به طور دائمی وضعیت در مرزهای شمالی را زیر نظر دارد. وی اظهار داشت: «سیاست ما روشن است؛ اولا ما اجازه نخواهیم داد که ایران در مرز ما با سوریه حضور نظامی داشته باشد. این سیاستی است که من سالها پیش تعیین کردم و ما همچنان به آن پایبند هستیم. دوما لبنان و حزب الله مسئول هر حمله ای خواهند بود که از لبنان علیه ما صورت بگیرد.»

از درگیری های روز دوشنبه به عنوان سنگین ترین درگیری ها در مرز اسرائیل و لبنان طی نزدیک به یک سال اخیر یاد شده است. تبادل آتش در مرز اسرائیل و لبنان در «کشتزارهای شبعا» که اسرائیل در جریان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ تصرف کرد روی داد. لبنان همچنان بر حق حاکمیت خود بر «کشتزارهای شبعا» تاکید می کند.

ساکنان جنوب لبنان گفته اند که اسرائیل این مناطق را به مدت بیش از یک ساعت گلوله باران کرده است. سازمان ملل در واکنش به حوادث روز دوشنبه در مرز لبنان و اسرائیل خواستار «خویشتنداری حداکثری» شده است.

تنش ها در مرز اسرائیل با لبنان و سوریه از جمله در بلندی های اشغال شده جولان طی روزهای گذشته افزایش یافته است. یکی از شبه نظامیان گروه حزب الله لبنان روز دوشنبه هفته گذشته در حمله ای که به اسرائیل نسبت داده شده است در سوریه کشته شد. حزب الله در بیانیه روز دوشنبه خود تاکید کرده است که به این حمله «پاسخ» خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل در پاسخ به پرتاب خمپاره به مواضع ارتش سوریه حمله کرد

تاکید آمریکا بر حمایت از لبنان با وجود مخالفت‌های حزب‌الله

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟