سازمان ملل: هزینه‌های حدود سه میلیارد فقیر در بحبوحه کرونا تامین شود

خانواده‌ای در زیمباوه
خانواده‌ای در زیمباوه Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در گزارشی که در روز پنجشنبه ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) منتشر شد، پیشنهاد داد تا درآمد پایه‌ای موقت برای ۲.۷ میلیارد نفر به‌عنوان فقیرترین افراد در ۱۳۲ کشور در حال توسعه اختصاص یابد تا آن‌ها با در خانه ماندن به کند شدن شیوع ویروس کرونا کمک کنند.

آگهی

برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در گزارشی که در روز پنجشنبه ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) منتشر شد، پیشنهاد داد تا درآمد پایه‌ای موقت برای ۲.۷ میلیارد نفر به‌عنوان فقیرترین افراد در ۱۳۲ کشور در حال توسعه اختصاص یابد تا آن‌ها با در خانه ماندن به کند شدن شیوع ویروس کرونا کمک کنند.

اخیم اشتاینر، مدیر برنامه عمران ملل متحد گفت: «در دوران بی‌سابقه، اقدام‌های بی‌سابقه اجتماعی و اقتصادی نیاز است. معرفی درآمد پایه‌ای موقت برای فقیرترین مردم جهان به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شده است.»

در دوران بی‌سابقه، اقدام‌های بی‌سابقه اجتماعی و اقتصادی نیاز است. معرفی درآمد پایه‌ای موقت برای فقیرترین مردم جهان به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شده است
اخیم اشتاینر
مدیر برنامه عمران ملل متحد

وی افزود: «کمک‌های مالی و برنامه‌های احیای اقتصادی نمی‌توانند تنها بر بازارهای بزرگ و مشاغل بزرگ متمرکز شوند.»

ویروس کرونا دست‌کم ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است و تاکنون ۶۱۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. سازمان ملل هشدار داده است که این بیماری همه‌گیر و رکود جهانی اقتصادی می‌تواند باعث افزایش فقر در سراسر جهان شود و ۲۶۵ میلیون نفر را تا آستانه گرسنگی بکشاند.

گزارش برنامه عمران ملل متحد پیشنهاد می‌دهد که راهی که از طریق آن کشورها می‌توانند درآمد پایه‌ای موقت را به افراد بی‌بضاعت پرداخت کنند، اختصاص میلیاردها دلاری است که کشورهای در حال توسعه برای تامین بدهی‌های خارجی خود هزینه می‌کنند. طبق تخمین سازمان ملل تامین بودجه اختصاص درامد پایه‌ای موقت به اقشار فقیر دنیا تنها معادل ۱۲ درصد کل هزینه ای خواهد شد که جهان برای مقابله با ویروس کرونا در سال جاری میلادی صرف می کند به عبارت دیگر چیزی معادل یک سوم پولی که کشورهای در حال توسعه باید در سال ۲۰۲۰ بابت بدهی‌های خارجی خود پرداخت کنند.

در این گزارش تاکید شده با توجه به روند تصاعدی موارد ابتلا به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه لازم است هر چه سریعتر با تامین هزینه مایحتاج روزمره قشر کم بضاعت و تشویق آنها به ماندن در خانه، در گردش ویروس کرونا وقفه ایجاد شود.

بسیاری از اقشار کم بضاعت در سراسر دنیا تحت پوشش بیمه های درمانی نیستند. این افراد را اغلب کارگران غیرمجاز، زنان، جوانان و پناهجویان، مهاجران و افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند که از بیماری کووید ۱۹ و محدودیت های ناشی از آن بیشترین آسیب را دیده اند. اختصاص این درآمد حداقلی ولو بطور موقت می تواند در تهیه مایحتاج ضروی نظیر تهیه آذوقه و پرداخت هزینه‌های اولیه زندگی و آموزشی به آنها کمک کند.

کشورهایی نظیر توگو و اسپانیا چنین سیاستی را پیش از پیشنهاد برنامه عمران ملل متحد در دستور کار قرار داده‌اند.

کشورهای عضو گروه ۲۰ که جزو اقتصادهای بزرگ جهان هستند در ماه آوریل درباره تعلیق پرداخت بدهی‌های کشورهای فقیر جهان تا پایان سال به توافق رسیدند. با این حال آنتونیو گوترش خواستار تسویه بدهی تمام کشورهای توسعه یافته و یا با درآمد متوسط شد.

فرانسه بین نیازمندان ماسک رایگان توزیع می‌کند

اما همزمان فرانسه برای کمک به افراد با سطح درآمد پایین ماسک توزیع می‌کند. اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که ۴۰ میلیون ماسک رایگان و چندبار مصرف برای هفت میلیون فرانسوی با سطح درآمد پایین ارسال می‌شود.

طبق گفته وزیر بهداشت فرانسه هر کدام از این ماسک‌ها قابلیت شستشو تا ۳۰ بار را دارند.

وی تاکید کرد که طبق قرارداد با اداره پست این ماسک‌ها به خانه افراد نیازمند ارسال می‌شود که برای سه ماه استفاده آن‌ها کفایت می‌کند.

بیمه تامین اجتماعی فرانسه هم در نظر دارد هزینه ماسک هایی که از سوی پزشک تجویز می شوند را صد درصد تقبل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش بی‌اعتمادی مردم افغانستان به دسترخوان ملی؛ آیا حکومتی‌‌ها از نان فقرا می‌‌دزدند؟

وزیر کشور فرانسه: سختی قرنطینه و فقر دلیل تنش‌ها در حومه‌های پاریس است

گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت فقر شدید در اسپانیا وارد مادرید شد