دولت افغانستان ۵۹۲ زندانی طالبان را که مرتکب جرایم سنگین شده‌اند، آزاد نمی‌کند

دولت افغانستان ۵۹۲ زندانی طالبان را که مرتکب جرایم سنگین شده‌اند، آزاد نمی‌کند
Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که طالبان باید فهرست جدیدی از افرادی که خواهان آزادی آنهاست ارائه دهد. زیرا این ۵۹۲ نفر جرایمی چون آدم‌ربایی، تجاوز جنسی، سنگسار، قاچاق مواد مخدر و ترور در کارنامه خود دارند.

آگهی

دولت افغانستان می‌گوید حدود ۶۰۰ زندانی گروه طالبان را که این گروه درخواست رهایی آنها را داده، آزاد نمی‌کند.

شورای امنیت ملی افغانستان روز جمعه ۱۰ ژوئیه اعلام کرد تعدادی از زندانیانی که طالبان در فهرست خود برای آزادی قرار داده، مرتکب جرایم  سنگین شده‌اند و کابل نمی‌تواند آن‌ها را از زندان آزاد کند.

روند تبادل زندانیان میان دولت افغانستان و گروه طالبان، یکی از بندهای توافق میان ایالات متحده و طالبان بود. بر این اساس دولت افغانستان تاکنون بیش از ۴ هزار زندانی طالبان را آزاد کرده است و در مقابل، به گفته مقام‌های دولتی کابل، طالبان تنها هزار زندانی را از بند رها کرده است.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان درباره تصمیم جدید این شور گفت که طالبان باید فهرست جدیدی از افرادی که خواهان آزادی آنهاست ارائه دهد زیرا این ۵۹۲ نفر جرایمی چون آدم‌ربایی، تجاوز جنسی، سنگسار، قاچاق مواد مخدر و ترور در کارنامه خود دارند.

طالبان تاکنون به این موضع مقامات دولتی افغانستان واکنش رسمی نشان نداده است. اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه می‌گوید تا زمانی که تمام افراد درخواست شده طالبان از زندان‌های دولت مرکزی افغانستان آزاد نشوند، گفتگوها بین گروه‌های افغان آغاز نخواهد شد. 

ذبیح‌الله مجاهد همچنین هشدار داده است در صورتی که کابل به تعهدات خود پایبند نباشد ممکن است باعث ادامه یافتن جنگ شود.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز گذشته اعلام کرده بود که ۱۵ زندانی دولتی در ولایت غور از زندان طالبان آزاد شده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات خمپاره‌ای به کابل همزمان با مراسم روز استقلال افغانستان

کابل آزادی زندانیان «خطرناک» طالبان را آغاز کرد؛ ۸۰ زندانی رها شدند

۱۷ عضو لویه جرگهٔ افغانستان مبتلا به کرونا تشخیص داده شدند