واکنش تند پکن به هشدار اتحادیه اروپا درباره اویغورها

واکنش تند پکن به هشدار اتحادیه اروپا درباره اویغورها
Copyright AP Photo
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی دولت چین می‌گوید این کشور در حال مبارزه با تروریسم و رادیکالیسم در استان سین کیانگ، محل سکونت میلیون‌ها نفر از مردمان اقلیت ایغور است و نباید آن را با حقوق بشر و پاکسازی نژادی و دینی یکسان دانست.

آگهی

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه از كشورها خواست تا موضوعات حقوق بشری را سیاسی نکنند. پکن با خطاب قرار دادن برخی کشورها، از آنها خواست از «داشتن استانداردهای دوگانه و مداخله در امور داخلی سایر كشورها خودداری كنند.»

مخاطب ژائو لیجیان در این سخنان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. این اتحادیه سه‌شنبه گذشته از دولت چین درخواست کرد تا شرایط ورود بازرسان مستقل بین‌المللی به استان سین‌کیانگ، محل سکونت اقلیت مسلمان این کشور یعنی اویغورها را فراهم کند. این درخواست اتحادیه اروپا پس از انتشار گزارشی درباره وضعیت اویغورها به پکن ارسال شد. 

در آخرین گزارش آدریان زنز، پژوهشگر آلمانی امور چین آمده است که این کشور برای کنترل جمعیت ایغورها، زنان این اقلیت مسلمان را به اجبار عقیم کرده یا مجبور به استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری می‌کند.

ژائو لیجیان، سخنگوی دولت چین کمونیست در کنفرانس خبری خود گفت: «تعداد کمی از کشورها از سال گذشته مسائل استان سین کیانگ را وارد روابط چندجانبه دولت‌ها کرده‌اند در حالی که اغلب کشورهای دوست و در حال توسعه از موضع چین در این باره حمایت می‌کنند. خصوصا از دستاوردهای عظیمی که چین در اقدامات ضدتروریستی و ضد افراط گرایی در استان سین کیانگ بدست آورده است.»

او به رسانه‌ها گفت كه ۴۶ كشور با قاطعیت بیانیه مشترکی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رساندند و مجدداً حمایت خود را از سیاست‌های چین در سین کیانگ اعلام كردند. 

وی افزود این نشان می‌دهد كه «تلاش برخی از كشورهای غربی برای پنهان كردن سین کیانگ و انتقاد ناخواسته از چین، بار دیگر ناكام مانده است.» ۴۶ کشور عضو سازمان ملل پنج‌شنبه به ابتکار بلاروس متنی را در حمایت از چین و سیاست‌های این کشور در استان سین کیانگ، در شورای حقوق بشر سازمان ملل به امضا رساندند.

سخنگوی دولت چین همچنین خاطرنشان کرد که مباحثی که سین کیانگ با آن روبرو است ربطی به پاکسازی نژادی و دین و حقوق بشر ندارد و چین در این استان در حال از بین بردن رادیکالیسم اسلامی و مبارزه با تروریسم است.

اویغورها یکی از ۵۶ قومی هستند که در چین زندگی می‌کنند. زبان مادری آنها از خانواده ترکی است و اغلب آنها سنی مذهب و مسلمان هستند. بیش از نیمی از جمعیت ۲۵ میلیون نفری استان سین کیانگ را اویغورها تشکیل می‌دهند. اویغورها در دهه‌های گذشته کل جمعیت این استان را تشکیل می‌دادند اما دولت مرکزی با ارسال اقوام دیگر به این منطقه سعی دارد از گسترش جمعیت این قوم جلوگیری کند.

پیش‌تر گزارش‌هایی منتشرشده است مبنی بر این که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در اردوگاه‌های دولت چین حبس شده‌اند تا با آداب و تربیت مورد نظر «چین کمونیست» از «گمراهی» خارج شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت اوزیل از اویغورها؛ تلویزیون چین پخش بازی آرسنال را لغو کرد

اسنادی مبنی بر «شستشوی مغزی» اویغورها در اردوگاه‌های چین فاش شد

دی‌ان‌ای باستانی راز مرگ امپراتور‌ چین را در قرن ششم میلادی فاش کرد