چین نسبت به استقرار «تعداد بی‌سابقه‌ای نیروی آمریکایی» در آسیا و اقیانوسیه هشدار داد

Wu Shicun, President of National Institute for South China Sea Studies
Wu Shicun, President of National Institute for South China Sea Studies Copyright AP Photo/Ng Han Guan
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده ۳۷۵ هزار نیرو و ۶۰ درصد از کشتی‌های جنگی خود را در منطقه هند و اقیانوسیه مستقر کرده است. سه فروند از ناوهای هواپیمابر آمریکا نیز به منطقه اعزام شده‌اند.

آگهی

ارتش آمریکا در حال استقرار شمار «بی‌سابقه‌ای» نیرو در منطقه آسیا و اقیانوسیه است؛ اقدامی که خطر بروز حادثه میان آنها و نیروی دریایی چین را افزایش می‌دهد.

این خبری بود که روز سه‌شنبه از سوی یکی از مقامات بلند پایه چین اعلام شد.
وو شیكون، رئیس مؤسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی که یك اتاق فکر دولتی مستقر در پکن است، با اعلام این خبر هشدار داد که این کار «امکان وقوع یک حادثه نظامی یا شلیک اشتباهی را افزایش می‌دهد.»

او در زمان ارائه گزارش اخیر موسسه خود درباره حضور نظامی آمریکا در منطقه تاکید کرد که «اگر بحرانی روی دهد،، پیامدهای آن برای هر دو طرف فاجعه‌بار خواهد بود.»

در این گزارش آمده است که ایالات متحده ۳۷۵ هزار نیرو و ۶۰ درصد از کشتی‌های جنگی خود را در منطقه هند و اقیانوسیه مستقر کرده است. سه فروند از ناوهای هواپیمابر آمریکا نیز به منطقه اعزام شده‌اند.

تنش میان پکن و واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی در جنبه‌های مختلف افزایش یافته است و هر دو کشور در واکنش به این تنش‌ها، به موازات تلاش‌های دیپلماتیک فعالیتهای نظامی خود را نیز افزایش داده‌اند.

رفت و آمدهای پیاپی کشتی‌های ایالات متحده با استفاده از اصل «آزادی ناوبری» در دریای چین جنوبی، یعنی جایی که چین و کشورهای هممسایه آن ادعاهای مشابهی برای مالکیت بر آبها دارند، خشم پکن را برانگیخته و تا کنون بارها نیروی دریایی چین به کشتی‌های آمریکا هشدار داده است.

پکن نیز در مقابل با ساخت جزایر مصنوعی و استقرار تاسیسات نظامی در بخش‌هایی از دریا، دیگر کشورهای منطقه را عصبانی کرده است.

بنا بر گزارش وو شیكون، پیش از این در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیروی دریایی آمریکا تنها چهار عملیات در چهارچوب آزادی ناوبری در این منطقه انجام داده؛ اما شمار این دست عملیات در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به ۲۲ افزایش یافته است.

او تاکید کرد که نیروهای هر دو کشور باید «با برقراری ارتباط مستقیم با یکدیگر، از وقوع هر نوع سوء تفاهم استراتژیک و محاسبه اشتباه جلوگیری کنند.»

او از هر دو کشور خواست تا با انجام فعالیت‌هایی همچون از سر گیری جلسات نظامی در سطوح عالی، ایجاد خط تلفن مستقیم و برگزاری مانورهای مشترک نظامی از سطح تنش‌ها در این منطقه بکاهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پانداهای چین در دانمارک؛ حیوانات کمیاب در خدمت دیپلماسی

آغاز جنگ تجاری دو قدرت اقتصادی جهان

تحریم دوبارۀ ایران چه مزایایی برای چین دارد؟