پکن: به اقدام آمریکا علیه رسانه‌های چینی واکنش متقابل نشان می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه چین
سخنگوی وزارت خارجه چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آمریکا اعلام کرده است که از این پس چهار رسانه چینی را از آنجا که «ارگان های تبلیغاتی» هستند مانند «نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای خارجی» در نظر می‌گیرد.

آگهی

وزارت خارجه چین روز سه شنبه تهدید کرد که در صورت ادامه برخوردهای آمریکا با آن دسته از رسانه های چینی که در خاک ایالات متحده فعالیت می کنند مجبور به واکنش متقابل خواهد شد.

دولت آمریکا اعلام کرده است که از این پس چهار رسانه چینی را از آنجا که «ارگان های تبلیغاتی» هستند مانند «نمایندگی های دیپلماتیک کشورهای خارجی» در نظر می گیرد. وزارت خارجه آمریکا به این ترتیب از تلویزیون مرکزی چین، سرویس خبری چین (دومین خبرگزاری بزرگ چین پس از شین هوآ)، روزنامه مردم و روزنامه گلوبال تایمز خواسته است تا وضعیت کارکنان و همچنین اموال خود در ایالات متحده را به این وزارتخانه گزارش کنند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اقدام واشنگتن گفت: «این [تصمیم] ریاکاری موجود در آزادی خودخوانده بیان و رسانه را که آمریکا از آن سخن می گوید به همه نشان می دهد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دیوید استیلول، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیا و اقیانوسیه روز دوشنبه گفته بود که اقدام کشورش علیه این چهار رسانه چینی به «افزایش شفافیت در زمینه کنترل اطلاعات» کمک می کند.

ایالات متحده پیش از این نیز گروهی از رسانه های چینی را به مثابه «نمایندگی های دیپلماتیک کشورهای خارجی» در نظر گرفته بود. چین نیز در مقابل خبرنگاران روزنامه های آمریکایی نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و واشنگتن پست را اخراج کرده بود.

تنش در روابط بین واشنگتن و پکن طی ماه های گذشته بر سر اختلافات تجاری، آینده هنگ کنگ و شیوع ویروس جدید کرونا افزایش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«سرکوب مسلمانان اویغور»؛ ترامپ به بهای تجارت تحریم‌ها علیه چین را تعلیق کرد

دیپلمات‌های ارشد آمریکا و چین در اوج اختلافات از «گفتگوی سازنده» سخن گفتند

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند