نیویورک مجسمه تئودور روزولت را از مقابل موزه شهر برمی‌دارد

 نیویورک مجسمه تئودور روزولت را از مقابل موزه شهر برمی‌دارد
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در وب‌سایت موزه تاریخ طبیعی شهر نیویورک، تئودور روزولت به عنوان یک شخصیت ترقی خواه و مدافع محیط زیست در ابتدای قرن بیستم معرفی شده و در عین حال تصریح شده است که وی از دیدگاه‌های نژادپرستانه نیز حمایت می‌کرد.

آگهی

مسئولان شهر نیویورک قصد دارند برغم مخالفت دونالد ترامپ مجسمه تئودور روزولت، بیست و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را از مقابل موزه معروف محله منهتن بردارند.

این اقدام در پی تشدید اعتراض‌ها به برخورد خشن و تبعیض‌آمیز نیروهای پلیس با رنگین پوستان و به دلیل آنچه دیدگاه‌های «نژادپرستانه و استعماری» تئودور روزولت خوانده شده، صورت می‌گیرد.

ایالات متحده آمریکا در پی مرگ جرج فلوید، شهروند سیاهپوستی که پس از دستگیری توسط پلیس جان باخت به صحنه اعتراض‌های گسترده تبدیل شد به نحوی که اعتراض‌ها از مینیاپولیس، محل وقوع این رویداد به دیگر شهرهای بزرگ آمریکا کشیده شد و سپس در اغلب پایتخت‌های اروپایی نیز گسترش یافت.

تشدید و فراگیر شدن رویکرد اعتراضی به دیدگاه‌های تبعیض‌آمیز که پس از مرگ جرج فلوید ابعاد تازه‌ای پیدا کرد مقوله «نژادپرستی» را در مرکز توجه‌ها قرار داد و بحث‌ در خصوص بناهایی یادبود میراث برده‌داری در این کشور را داغ‌تر کرده است.

در این مجسمه برنزی که از هشتاد سال پیش در این محل قرار دارد، تئودور روزولت سوار بر اسب توسط دو فرد پیاده، یک سیاه پوست و یک سرخ‌پوست همراهی می‌شود.

این مجسمه از سوی منتقدان و برخی فعالان ضد تبعیض نژادی به عنوان نماد نژاد پرستی و توسعه سیاست‌های استعماری تلقی شده است. شهردار نیویورک پیش از این گفته بود که از درخواست مسئولان موزه تاریخ طبیعی برای برداشتن این مجسمه حمایت می‌کند.

این در حالیست که دونالد ترامپ به شدت مخالف برداشتن مجمسه روزولت است. رئیس جمهوری آمریکا ضمن متهم کردن گروه‌های چپ و تشکل‌های ضد جریان راست به سازماندهی جنبش ضد نژادپرستی، تخریب و انهدام بناهای تاریخی بی حرمتی به تاریخ کشورش قلمداد کرده است.

موزه تاریخ طبیعی منهتن که از جاذبه‌های اصلی گردشگری در نیویورک به حساب می‌آید روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مجسمه روزولت به دلیل ترکیب ظاهری که حکایت از برتری سلسله مراتبی دارد از دیرباز به موضوع بحث‌های مناقشه برانگیز تبدیل شده بود.

در این بیانیه تصریح شده است که به اعتقاد بسیاری از افراد نحوه قرار گرفتن یک سیاه پوست و یک سرخ‌پوست در کنار مجسمه تئودور روزولت سبب شده تا این اثر ماهیت نژادپرستانه به خود بگیرد.

تئودور روزولت پیش از نشستن بر مسند ریاست کاخ سفید برای سال‌ها فرماندار ایالت نیویورک بود و به همین دلیل مجسمه او در ورودی موزه تاریخ طبیعی منهتن نصب شده است.

در وب سایت این موزه تئودور روزولت به عنوان یک شخصیت ترقی خواه و مدافع محیط زیست در ابتدای قرن بیستم معرفی شده و در عین حال تصریح شده است که وی از دیدگاه‌های نژادپرستانه نیز حمایت می‌کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صادق‌خان دستور بازنگری در مجسمه‌ها و نام خیابان‌های لندن را صادر کرد

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟