بیکاری دوران کرونا در مجارستان؛ جوانان برای استخدام به ارتش هجوم بردند

بیکاری دوران کرونا در مجارستان؛ جوانان برای استخدام به ارتش هجوم بردند
Copyright AFP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سال ۲۰۱۹ نرخ رشد اقتصادی در این کشور ۴.۹ درصد و نرخ بیکاری نزدیک به صفر بود.

آگهی

با بالا رفتن آمار بیکاران بر اثر رکود اقتصادی در دوران کرونا در مجارستان، بسیاری از جوانان این کشور برای استخدام به ارتش مراجعه می‌کنند.

به گفته سرلشکر تاماس دورگو، مسئول استخدام ارتش ملی مجارستان، از زمان آغاز همه‌گیری کووید ۱۹ تقاضا برای استخدام در ارتش دو برابر شده است. وزارت دفاع مجارستان نیز اعلام کرد که تنها در هفته گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ درخواست جدید برای پیوستن به نیروهای نظامی ارسال شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اقتصاد مجارستان تا ویش از بحران کرنا پیشرفت خوبی داشت. در سال ۲۰۱۹ نرخ رشد اقتصادی در این کشور ۴.۹ درصد و نرخ بیکاری نزدیک به صفر بود. بنا بر پیش‌بینی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، نرخ رشد اقتصادی مجارستان در نتیجه بحران کرونا ممکن است امسال به منهای ۸ درصد و در صورت بازگشت موج دوم کرونا حتی به منهای ۱۰ درصد هم سقوط کند.

داوطلبان پدیرفته شده برای استخدام در ارتش پس از انجام معاینات پزشکی، یک دوره آموزشی شش ماهه را می‌گذرانند و در پایان به عنوان سرباز، مهندس، تکنیسین رایانه، راننده یا آشپز مشغول به کار می‌شوند.

افراد بیکار در مجارستان حداکثر به مدت سه ماه، ماهی ۲۰۰ تا ۳۵۰ یورو حقوق بیکاری دریافت می‌کنند. براساس اعلام دانشگاه جانس هاپکینز آمریکا، در کشور ۱۰ میلیونی مجارستان تا کنون بیش از ۴ هزار مورد قطعی ابتلا به کووید ۱۹ ثبت شده و بیش از ۵۷۰ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر دست راستی و ملی‌گرای مجارستان توجه زیادی به بودجه ارتش دارد، به طوری که سهم بخش دفاعی این کشور از تولید ناخالص داخلی از ۰.۹۵ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱.۲۱ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است. در ماه ژوئیه نیز اعلام شد که ارتش مجارستان قصد دارد ده مدرسه نظامی جدید را در ده سال آینده افتتاح کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دیکتاتوری در مجارستان» زیر سایه کرونا؛ پاسخ اوربان به منتقدان: به غرغروها گفتم وقت بحث حقوقی ندارم

دیده‌بان حقوق بشر: اوربان از ویروس کرونا برای قبضه قدرت مطلق در مجارستان استفاده می‌کند

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد