ابزار آیفون برای نظارت بر رفتار پلیس؛ «آهای سیری، گفتند بزن کنار»

قابلیت آیفون برای خبررسانی
قابلیت آیفون برای خبررسانی Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با وقوع اعتراضات دامنه‌دار در آمریکا در اعتراض به مرگ جورج فلوید به دست پلیس ایالت مینه سوتا، یک ابزار قابل نصب بر تلفن همراه آیفون توجه کاربران را به خود جلب کرده است.

آگهی

همزمان با وقوع اعتراضات دامنه‌دار در آمریکا در اعتراض به مرگ جورج فلوید به دست پلیس ایالت مینه سوتا، یک ابزار قابل نصب بر تلفن همراه آیفون محصول شرکت اپل توجه کاربران را به خود جلب کرده است.

این ابزار «Getting Pulled Over» نام دارد و برای استفاده از آن کافی است خطاب به سیری (دستیار هوشمند صوتی آیفون) گفته شود: «آهای سیری، از من خواستند ماشین ام را کنار بزنم.» با این پیام این سامانه به طور خودکار شروع به ضبط اعمال پلیس می کند.

در این حالت تلفن همراه صدای موسیقی‌ را که ممکن است در حال پخش باشد قطع می کند، صفحه نمایش تاریک می شود و وضعیت «مزاحم نشوید» فعال می شود.

سپس یک پیامک خودکار به فردی که نامش قبلا توسط صاحب گوشی به عنوان فرد معتمد ثبت شده فرستاده می شود. این پیامک حاوی مشخصات جغرافیایی فرد است و اعلام می کند که او توسط پلیس متوقف شده است. دوربین جلویی گوشی نیز روشن می شود و هرآنچه را اتفاق می افتد ضبط می کند.

رابرت پترسون، طراح این افزونه میانبر، می گوید: «زمانی که شما ضبط کردن را متوقف کردید دستگاه یک نسخه کپی از ویدئو را به کاربری که مشخص کرده اید می فرستد. سپس موسیقی و نور صفحه نمایش را باز می گرداند و گوشی را هم از وضعیت «مزاحم نشوید» خارج می کند.»

آقای پترسون با ابراز امیدواری از این که اپلیکیشن بتواند به شهروندان کمک کند، گفته است که این ابزار در واقع «معادل شهروندی» دوربین‌هایی است که پلیس‌ها به لباس خود وصل می‌کنند.

اپلیکیشن در دستگاه‌های اندرویدی در دسترس نیست، هرچند اپلیکیشن هایی مشابه آن موجود هستند. برای مثال اپلیکیشن Stop and Frisk Watch (ناظر تفتیش و توقف) تنها با یک اشاره به صفحه نمایش گوشی شروع به ضبط اتفاقات پیرامونی می کند.

سیری (Siri) سامانه‌ای است که به کاربران آیفون این اجازه را می‌دهد تا بدون استفاده از دست و تنها با دستور صوتی، تماس برقرار کنند، اپلیکیشن‌ها را باز و بسته کنند یا پیام بفرستند.

در پی استقبال گسترده کاربران از این سامانه، شرکت های گوگل و آمازون نیز دستیارهای صوتی هوشمند خود را روانه بازار کرده اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اطلاعات فنی، قیمت و مدل آیفون‌های جدید اپل افشا شد

عذرخواهی اپل از دسترسی پیمانکاران تابعه خود به محاورات خصوصی کاربران

اپل دسترسی پیمانکاران تابعه خود را به مکالمات کاربران با سیری قطع کرد