آیا اتحادیه اروپا با مشکل نژادپرستی مواجه است؟

Magid Magid in the EU Parliament
Magid Magid in the EU Parliament Copyright  Copyright Magid Magid
Copyright  Copyright Magid Magid
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«آیا اتحادیه اروپا با مشکل نژادپرستی مواجه است؟» در میان ۷۵۰ کرسی پارلمان اروپا تنها ۲۸ کرسی آن به افراد غیر سفیدپوست تعلق دارد.

آگهی

این روزها بحث نژادپرستی در گوشه و کنار جهان مطرح است. الکساندر مورگان، خبرنگار یورونیوز این سوال را مطرح کرده که آیا اتحادیه اروپا نیز با مساله نژادپرستانه درگیر است. الکساندر سراغ نمایندگان و شخصیت‌های مختلف رفته تا پاسخی برای این سوال بیابد.

او می‌گوید: «اروپا تنوع زیادی دارد اما آدم‌های حاضر در قدرت، نه! تنها ۲۸ عضو پارلمان اروپا سفیدپوست نیستند آنهم از میان ۷۰۵ کرسی موجود. تمامی مشاغل رده‌بالای اتحادیه اروپا در اختیار سفیدپوستان است. اما ۵۰ میلیون شهروند اروپایی به گروه‌های قومیتی مختلف متعلق هستند. اینجا چه خبر است؟ آیا در اتحادیه اروپا هم مساله نژادپرستی مطرح است؟»

نگاهی به تجربه‌های نماینده سیاهپوست پیشین پارلمان اروپا

مجید مجید، نماینده پیشین پارلمان اروپا از بریتانیا، مسلمان و سیاهپوست است. او وقتی می‌خواست نخستین روز کاری‌اش را در پارلمان اروپا شروع کند با ممانعت نگهبان‌ها مواجه شد. او می‌گوید باور دارد که رنگ پوستش در نحوه برخورد آن روز تاثیرگذار بوده است.

وی به سخنان رئیس کمیسیون اروپا اشاره می‌کند و می‌گوید: «من با این سخن خانم اورزولا فن در لاین مشکل دارم که می‌گوید کابینه او نمایی از اروپای امروز است.»

آقای مجید در ادامه می‌گوید: «بگذارید درباره ۳ نکته از برنامه‌هایم وقتی که برای نماینده شدن تبلیغ می‌کردم اشاره کنم، اولی این بود که بتوانم جلوی برکسیت را بگیرم که محقق نشد، دوم اینکه اتحادیه اروپا را نابود کنیم و مطمئن شویم نهادی در خور اهدافمان بنا می‌کنیم و سوم اینکه نیروهای راست افراطی را به شدت در هم بکوبیم. وقتی لوپن و فاراژ، اوربان و سالوینی برای استراحت به تخت‌خواب راحت‌شان می‌روند تنها یک نفر می‌تواند آنها را شبان از خواب بیدار کند: یک پناهجوی مسلمان سیاهپوست.»

۶۰ سالی می‌شود هیچ کمیسری در اتحادیه اروپا سیاهپوست نبوده

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در بخشی از این گزارش می‌گوید: «تنوع یکی از نمادهای مهم اتحادیه اروپا است. هرچه تنوع بیشتری در پارلمان اروپا، کمیسیون‌ها و روسای کمیسیون‌ها داشته باشیم، بهتر است.»

در میان کمیسرهای پارلمان اروپا هم خبری از تنوع نژادی نیست. ۶۰ سالی می‌شود که در پارلمان اروپا هیچ کمیسر غیرسفیدپوستی انتخاب نشده است.

مشکلات سیستماتیک

فاطمه زهرا ابراهیم از اعضای کارزار اتحادیه اروپا می‌گوید: «مشکل تبعیض و نژادپرستی سیستماتیک است. وقتی از تبعیض سیستماتیک حرف می‌زنم منظورم این است که در تصویری بزرگتر می‌بینید که آنها که تصمیم‌گیری می‌کنند و آنها که از آن منتفع می‌شوند خیلی شبیه همدیگرند اما آدم‌هایی که درگیر فشار ناشی از مسائل گوناگون هستند اغلب کمترین تاثیر را در سطوح بالای تصمیم‌گیری‌ها دارند.»

استفان نیوت، فعال مدنی در حوزه مبارزه با نژادپرستی نیز می‌گوید: «به شخصه ناراحت می‌شوم وقتی می‌بینم فردی تنها به خاطر رنگش در موقعیتی قرار می‌گیرد. البته می‌شود چنین چیزی را در خاستگاه طبقاتی افرادی که انتخاب می‌شوند هم دید.»
با این حال برخی نیز وجود چنین رویکردی را زیر سوال می‌برند و بیش از مسائل نژادپرستانه به مشکلات نابرابری میان زنان و مردان در حوزه قدرت اشاره دارد. مکست پیرکاباس، نماینده پارلمان فرانسه می‌گوید: «من یک نماینده اروپایی خارجی هستم، پس شما همین حالا شاهد تنوع هستید چرا که من اهل کارائیب هستم. اما در سطوح ریاستی تعداد زنان نسبت به مردان بسیار اندک است. این دغدغه‌ای است که من درباره پارلمان فرانسه دارم.»

تظاهرات و اعتراض‌ها به نژادپرستی کماکان در شهرها و قاره‌های مختلف ادامه دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر منابع انسانی آدیداس در پی ظن به نژادپرستی این مدیر باسابقه

اعتراضات ضد‌نژادپرستی لندن؛ از محدودیت‌های پلیس تا پوشاندن تندیس چرچیل

بازار داغ فیلم‌ها و کتاب‌ها درباره نژادپرستی؛ مستند «سیزدهمین» چرا محبوب شد؟