ایران: جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه یا اوکراین فرستاده می‌شود

ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در ایران
ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در ایران Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران گفت که پس از برقراری مجدد پروازها، جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی با حضور کشورهای ذینفع در یکی از کشورهای اوکراین یا فرانسه بازخوانی می‌شود.

آگهی

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران گفت که پس از برقراری مجدد پروازها، جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی با حضور کشورهای ذینفع در یکی از کشورهای اوکراین یا فرانسه بازخوانی می‌شود.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبر صدا و سیمای ایران گفت: «طبق قوانین بین‌المللی بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی جزو وظایف تیم بررسی سانحه ایران است. قبلا هم اعلام شده است در صورتی که بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای در ایران ممکن باشد با حضور کشورهای ذینفع این کار انجام می‌شود و اگر امکان آن در ایران نبود، در خارج از ایران بازخوانی خواهد شد.»

وی تایید کرد اقدام‌های این بازخوانی انجام شد و پیش از ماجرای همه‌گیری کرونا قرار بود جعبه‌های سیاه به اوکراین یا فرانسه ارسال شود اما با ماجرای کرونا این موضوع به وقت دیگری موکول شد.

پس از برقراری مجدد پروازها جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی با حضور نمایندگان کشورهای ذینفع در یکی از کشورهای اوکراین یا فرانسه بازخوانی می شود.
رضا جعفرزاده
سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران

وی افزود: «پس از برقراری مجدد پروازها جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی با حضور نمایندگان کشورهای ذینفع در یکی از کشورهای اوکراین یا فرانسه بازخوانی می شود.»

اوایل این هفته نیز خبرگزاری رویترز گفته بود جعبه‌های سیاه این هواپیما در فرانسه بازخوانی می‌شود.

پیش از این محمد اسلامی وزیر راه ایران گفته بود یکی از مسائلی که در این زمینه وجود دارد، آسیب دیدن و شکستگی بخشی از جعبه سیاه در سانحه است و اگر کارخانه بوئینگ در این زمینه مشارکت نکند، ممکن است دیتا از بین برود.

هواپیمای خطوط هوایی اوکراین با شماره پرواز PS752 هشت ژانویه (۱۸ دی) فرودگاه بین‌المللی تهران را به مقصد کی‌یف ترک کرد، اما لحظاتی پس از برخاستن از باند، با اصابت دو موشک پدافند سپاه پاسداران ایران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن که از ۵ ملیت مختلف بودند، کشته شدند. ایران در نهایت با سه روز تاخیر علت این حادثه را خطای انسانی اعلام کرد و مسئولیت آن را پذیرفت.

از سوی دیگر شب گذشته اعلام شد که محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران با مارتا مورگان، معاون وزیر امور خارجه کانادا در گفت‌وگویی تلفنی درباره هواپیمای اوکراینی نیز صحبت کردند.

اغلب مسافران این پرواز ملیت ایرانی- کانادایی داشتند. طبق گزارش ایرنا، دو طرف توافق کردند که روند انجام تحقیقات و نهایی شدن پرونده هواپیمای اوکراینی سریع، شفاف و عادلانه حل و فصل شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری مراسم چهلم قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد