شیوع کرونا چگونه شکل بحران مهاجرت را تغییر خواهد داد؟

Protest against EU poletics on immigration ,Rome, Italy
Protest against EU poletics on immigration ,Rome, Italy Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی(OECD) روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند ضمن تشدید انگیزه پناهندگی، از شتاب مهاجرت اقتصادی به کشورهای توسعه یافته بکاهد.

آگهی

سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی(OECD) روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند ضمن تشدید انگیزه پناهندگی، از شتاب مهاجرت اقتصادی به کشورهای توسعه یافته بکاهد.

این سازمان در تازه‌ترین ارزیابی خود از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بحران مهاجرت در جهان، تاکید کرده که هر چند انسداد مرز بسیاری از کشورها با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا روند مهاجرت به کشورهای توسعه یافته و به ویژه اروپا را تقریبا متوقف کرده ولی نباید تصور شود که بازگشایی مرزها به سرعت موجب به جریان افتادن موج مهاجرت در جهان با همان شتاب سابق خواهد شد.

بر پایه این ارزیابی، رکود اقتصادی موجب خواهد شد تا بسیاری از شرکت‌های فعال در کشورهای توسعه یافته انگیزه‌ها و توجیه‌های پیشین خود را برای جذب نیروی کار خارجی از دست بدهند. شرایطی که با آغاز روند تعدیل نیروی کار در شرکت‌های صاحب‌نام جهان دور از تصور نیست. لذا در چنین شرایطی، شرکت‌ها در صورت نیاز خاص ترجیح خواهند تا به کار گیری نیروی خارجی را تا حد ممکن از طریق عقد قرارداد دورکاری و به شرط سکونت در کشور مبدا به کار گیرند. همچنین تقاضای مهاجرت از طریق راه‌اندازی کسب و کار و سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه نیز به دلیل رکود اقتصادی با وقفه جدی مواجه خواهد شد.

با این حال، برآورد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد که با وجود چشم‌انداز نگران کننده اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، ارائه تقاضای پناهندگی به این کشورها در میان‌مدت شتاب خواهد گرفت. این برآورد نشان ‌می‌دهد که ادامه شیوع ویروس کرونا در کشورهای فقیر و در حال توسعه و ضربه سنگین این بیماری همه‌گیر بر اقتصاد این کشورها به عامل محرک پناهندگی بدل خواهد شد.

این گزارش یادآور می‌شود که با وجود کاهش ۸۷ درصدی تقاضای پناهندگی به کشورهای اروپایی در ماه آوریل گذشته ولی تکرار تجربه بحران مالی سال ۲۰۰۸ که موجب توقف جابجایی نیروی کار در اروپا و به وقوع سیل پناهجویان منجر شد، دور از انتظار نیست.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی بایدن با رئیس جمهوری مکزیک؛ سیاست «سخت‌گیرانه» مهاجرتی ترامپ تغییر می‌کند

هشدار اتحادیه اروپا به سه کشور: از کرونا برای صدور ویزای طلایی سوء استفاده نکنید

فرانسه با اوج‌گیری دوباره کرونا برنامه واکسیناسیون عمومی را آغاز کرد