دیده‌بان حقوق بشر سوریه: روسیه حملات هوایی خود را پس از ۳ ماه از سر گرفت

شهر ادلب سوریه
شهر ادلب سوریه Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که حملات هوایی روسیه علیه مواضع شورشیان در سوریه پس از سه ماه از نیمه شب سه‌شنبه از سر گرفته شد.

آگهی

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که حملات هوایی روسیه علیه مواضع شورشیان در سوریه پس از سه ماه از نیمه شب سه‌شنبه از سر گرفته شد. هنوز درباره تلفات احتمالی این حملات آماری ارائه نشده است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از این سازمان حقوق بشری مستقر در لندن، حملات روسیه سه‌شنبه شب و سحرگاه چهارشنبه ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) در منطقه‌ای در شمال غربی سوریه جایی‌ بین استان‌های حما، ادلب و لاذقیه صورت گرفت. حملات ابتدایی بیشتر روی استان ادلب متمرکز بود. این منطقه از زمان آتش‌بس ماه مارس (اسفند- فروردین) به یک آرامش نسبی رسیده بود.

طبق این گزارش هیات‌ تحریر شام (شاخه پیشین القاعده در سوریه) و متحدان تندروی این گروه در این منطقه حضور پررنگی دارد.

روسیه حامی اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است. این در حالی است که ترکیه از مخالفان اسد در سوریه حمایت می‌کند. مسکو و آنکارا در حال حاضر به اصلی‌ترین کارگزاران قدرت در سوریه‌ای تبدیل شده‌اند که از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ داخلی است.

آنکارا و مسکو ماه مارس گذشته بر سر اجرای پروتکلی برای توقف درگیری‌ها در استان ادلب به توافق رسیده بودند.

بر اساس مفاد توافق این دو کشور، از طرف‌های درگیر در مناطق شمال غرب سوریه خواسته شده بود که اقدامات و تحرکات نظامی را در اطراف منطقه کاهش تنش در استان ادلب از روز ششم مارس به حالت توقف در آورند.

بر اساس این پروتکل قرار شد تا نیروهای نظامی روسیه و ترکیه از روز پانزده مارس گشت زنی مشترک در بزرگراه استراتژیک ام۴ را که از استان ادلب می‌گذرد، آغاز کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در بیانیه امروز خود تصریح کرد که در روزهای اخیر هم آنکارا و هم دمشق در حال تقویت نیروهای نظامی خود در شمال غربی سوریه بودند. این گروه تاکید کرد که در هفته‌های اخیر تخلفات زیادی در نقض آتش‌بس در این منطقه رخ داده است.

در حال حاضر دولت اسد بیش از ۷۰ درصد از خاک سوریه را کنترل می‌کند. استان ادلب که از سال ۲۰۱۵ تحت کنترل شورشیان هیات تحریر شام (جبهه‌النصره سابق) قرار دارد، آخرین پایگاه مخالفان دولت بشار اسد به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: ۹ سال جنگ داخلی دست‌کم ۳۸۴هزار کشته بر جا گذاشته است

فرانسه: روسیه و سوریه احتمالا در ادلب مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

کشته شدن فرمانده ارشد سپاه در حمله هوایی به ساختمانی در کنار سفارت ایران در دمشق