همه‌پرسی استقلال در کالدونیای‌نو به دلیل بحران کرونا به تعویق می‌افتد

 همه پرسی استقلال در کالدونیای جدید به دلیل شیوع کووید۱۹ به تعویق می‌افتد
همه پرسی استقلال در کالدونیای جدید به دلیل شیوع کووید۱۹ به تعویق می‌افتد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهروندان کالدونیای‌نو در نخستین همه‌پرسی استقلال که چهارم توامبر سال ۲۰۱۸ برگزار شده با ۵۶.۷ درصد آرا به باقی ماندن تحت حاکمیت فرانسه رای داده بودند.

آگهی

پیشنهاد به تعویق افتادن همه‌پرسی استقلال در کالدونیای‌نو،‌ مجموعه‌ای از جزایر تحت تملک فرانسه در اقیانوس آرام با استقبال نسبی استقلال طلبان روبرو شده است.

استقلال طلبان برغم آنکه به طور نسبی از پیشنهاد نخست وزیر فرانسه مبنی بر تعویق همه‌پرسی و برگزاری آن در چهارم اکتبر آینده استقبال کرده اند اما به صورت یکپارچه با استفاده از پرچم سه رنگ فرانسه در طول کارزار تبلیغاتی این همه پرسی مخالف‌اند.

این همه پرسی قرار بود روز ششم سپتامبر آینده برگزار شود اما بنا به پیشنهاد دولت فرانسه قرار است به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید۱۹ به ماه اکتبر موکول شود.

دانیل گو‌وا،‌ رئیس اتحادیه کالدونیا، یکی از دو تشکیلات اصلی جبهه مستقل استقلال‌طلبان به خبرگزاری فرانسه گفت: «در حال حاضر هنوز چیزی قطعی نیست اما ما بنا را برگزاری همه پرسی در ۲۵ اکتبر گذاشته‌ایم.»

ائتلاف احزاب استقلال‌طلب جمعه گذشته به صورت رسمی از دولت خواستند که دومین همه‌پرسی استقلال را که بخشی از فرایند مستعمره زدایی قید شده در توافق «نومئا» است به تعویق بیاندازد.

Mathurin Derel/Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved
نخستین همه‌پرسی استقالال در کالدونیای‌نو با پیروزی هواداران باقی ماندن در حاکمیت فرانسه به پایان رسیده بودMathurin Derel/Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved

استقلال‌طلبان دلیل این درخواست خود را برگزای دیر هنگام و با تاخیر دومین دور انتخابات شهرداری‌های در فرانسه به دلیل شیوع بیماری‌ همه‌گیر کووید ۱۹ و گفتگوهای جاری با دولت عنوان کرده بودند.

ویکتور توتوگورو، رهبر یکی دیگر از جریان‌های جدایی طلب می‌گوید: «از اینکه همه پرسی به تعویق می‌افتد راضی هستیم. بر اساس پیشنهاد دولت ما یک ماه دیرتر از موعد قبلی که ششم سپتامبر بود در همه پرسی شرکت می‌کنیم.»

ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه روز شنبه به مسئولان محلی در کالدونیای‌نو پیشنهاد کرد که به دلیل مشکلات لجستیکی مرتبط با بحران کرونا دومین همه‌پرسی استقلال را به جای ماه سپتامبر در چهارم اکتبر برگزار کنند.

وی مبنای پیشنهاد خود را رسیدن به «هدف مشترک» برای دو طرف عنوان و تاکید کرد به تعویق افتادن همه پرسی در شرایط کنونی کمک می کند تا نتیجه رای گیری «بی حرف و حدیث» باشد.

شهروندان کالدونیای‌نو در نخستین همه‌پرسی استقلال که چهارم توامبر سال ۲۰۱۸ برگزار شده با ۵۶.۷ درصد آرا به باقی ماندن تحت حاکمیت فرانسه رای داده بودند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نظرسنجی یورونیوز؛ رضایت مردم آلمان، ایتالیا و فرانسه از عملکرد دولت در مقابله با کرونا چقدر است؟

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد

جایگاه و مفاهیم زن و خانواده در قانون اساسی ایرلند؛ رای «نه» در صدر آرا همه‌پرسی قرار گرفت