بحران اقتصادی کم‌سابقه و گرانی مواد غذایی در لبنان

Ap photo
Ap photo Copyright Hassan Ammar/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاهش ارزش پول ملی در لبنان به قدری اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده که بیروت از صندوق بین‌المللی پول درخواست اعتبار برای طرح‌های اقتصادی کرده است.

آگهی

افزایش مشکلات اقتصادی در لبنان سبب شده بازاری خیابانی در جنوب بیروت برای توزیع غذای رایگان میان نیازمندان تشکیل شود. در این بازار خیابانی افراد داوطلب بین مردم نان و پاستا و سبزیجات پخش می‌کنند.

سالوا حابل یکی از سازمان‌دهندگان این بازارچه خیریه می‌گوید: «مردم دیگر نمی‌توانند گوشت یا مرغ و ماهی بخرند و قیمت‌ها آنقدر بالا رفته که تنها می‌توان سبزیجات و نان مصرف کرد.»

بحران اقتصادی در لبنان بیش از ۶ میلیون نفر از جمعیت این کشور را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو ساخته است. بعد از کم‌ارزش‌تر شدن پول ملی در مقابل دلار از ماه اکتبر سال گذشته، قدرت خرید مردم این کشور به شدت کاهش یافته است.

حابل معتقد است این گرسنگی‌ها به زودی به موجی از اعتراضات در این کشور بدل خواهد شد. او می‌افزاید: « مردمی که حالا به کمک‌های مالی و غذایی در این کشور احتیاج دارند روز به روز در حال افزایش است و حالا بحران به بدترین اوضاع خود بعد از زمان جنگ داخلی سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ رسیده است.»

بدترشدن اوضاع اقتصادی سبب افزایش ناآرامی‌ها در این کشور شده است. ماه گذشته در سلسله اعتراضاتی، مردم معترض به چندین بانک یورش بردند و آنها را به آتش کشاندند.

این بحران سبب شده مردم کمتر از قبل غذا بخورند. این روزها رستوران‌های لبنان خالی‌تر از همیشه و قصابی‌ها کمتر از همیشه مشتری دارند.

جرج اورتاس یک راننده تاکسی ۴۵ ساله در این خصوص می‌گوید: «اوضاع بسیار بحرانی است، قیمت‌ها بالا رفته و درآمدهای ما کاهش یافته. ما دیگر حتی توان خرید میوه را هم نداریم.»

در بازار ماهی فروشان بیروت نورالدین سالهاست که مشغول به کار است. او در رابطه با بحران کنونی می‌گوید: «میزان فروش من حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است. قیمت‌ها هم که حداقل ۲ برابر شده‌اند. در سالهای گذشته در پایان ماه رمضان مردم لباس، شیرینی و انواع خوراکی می‌خریدند ولی امسال هیچ خبری نبود.»

لبنان در ماه مارس نتوانست بدهی‌های بین‌المللی خود را بپردازد و حالا مشغول مذاکره با صندوق بین‌المللی پول است تا بتواند از طریق یک طرح اصلاحات اقتصادی میلیاردها دلار اعتبار برای ترمیم اقتصاد کوچک خود فراهم کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار بیروت که لبنان را لرزاند؛ نیترات آمونیوم چیست و چرا خطرناک است؟

میشل عون: کمک صندوق بین‌المللی پول برای نجات اقتصاد لبنان واجب است

حزب‌الله به تلافی حمله به عمق خاک لبنان ۶۰ راکت کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرد