فیس‌بوک انتقادها نسبت به ترویج شکاف و دسته‌بندی میان کاربران را رد کرد

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright www.flickr.com
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشریه آمریکایی وال استریت ‌ژورنال به تازگی با انتشار مقاله‌ای، انتقاد‌هایی را به عملکرد فیس‌بوک در تقویت شکاف و دسته بندی میان کاربران منتشر کرده است.

آگهی

فیس‌بوک در واکنش به انتقاد‌های مطرح شده در یک نشریه آمریکایی در خصوص تاثیر این شبکه اجتماعی در عمیق‌‌تر کردن شکاف و دسته‌بندی میان کاربران از عملکرد خود دفاع کرد.

فیس‌بوک که از معتبرترین و پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی فعال در فضای مجازی محسوب می‌شود نسبت به اتهام‌ مطرح شده مبنی بر «عقیم کردن تلاش‌ها برای کم کردن دسته بندی و تفرقه‌ها» واکنش نشان داده و نویسنده مقاله انتقادی نشریه آمریکایی را به اقدامات گوناکونی ارجاع داده که این پلت‌فرم پر بازدید مدعی است از سال ۲۰۱۶ برای سالم سازی مبادلات و ارتباط‌ها در پیش گرفته است.

گِی روزن،‌ نایب رئیس این شبکه اجتماعی پرنفوذ با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر مورد یادآوری شده،‌ تصریح کرده که «این مقاله عمدا اقدامات و کارهای صورت گرفته که پایه استدلال مطرح شده را تضعیف می‌کند، نادیده گرفته است.»

نشریه آمریکایی وال استریت ‌ژورنال به تازگی با انتشار مقاله‌ای، انتقاد‌هایی را به عملکرد فیس‌بوک در تقویت شکاف و دسته بندی میان کاربران منتشر کرده است.

این روزنامه مدعی شده که انتقادها با استناد به یک گزارش داخلی شکل گرفته که سال ۲۰۱۸ در فیس‌بوک منتشر شده و وال استریت ژورنال موفق شده به نسخه‌ای از آن دسترسی پیدا کند.

نویسندگان این گزارش بر اساس ادعای نشریه اقتصادی پرمخاطب آمریکا تصریح کرده‌اند که «الگوریتم‌های ما از قوا و جاذبه‌های مغزی انسان در جهت تشدید اختلاف‌ها و دسته‌‌بندی‌ها بهره‌برداری می‌کنند.»

در این گزارش همچنین تاکید شده است: «در خوشبینانه‌ترین حالت و حتی اگر هیچ تلاش ناپسند دیگری صورت نگرفته باشد،‌ فیس‌بوک بیش از پیش کاربران خود را در معرض محتوی‌های تفرفه افکنانه قرار می دهد تا بدینوسیله آنها را وادار کند مدت زمان بیشتری را از وقت خود در این شبکه اجتماعی بگذرانند.»

این موضوع که مهم‌ترین بخش از گزارش داخلی منتشر شده در فیس‌بوک را به خود اختصاص داده از دید کارشناسان مهم‌ترین انتقادی است که تاکنون نسبت به عملکرد این شبکه اجتماعی صورت گرفته است.

مدل اقتصادی فیس‌بوک بر اساس یک شیوه بسیار ظریف و دقیق جهت جذب و هدفمند کردن پیام های تبلیغاتی بنا شده است. بر این اساس هرچه این پلت‌فرم داده‌های بیشتری برای دسته‌بندی کاربران و پروفایل سازی برای آنها در اختیار داشته باشد و هر چقدر کاربران وقت بیشتری را در فیس‌بوک یا اینستاگرام بگذرانند،‌ درآمد‌‌های تبلیغاتی به شکل جهشی رشد بیشتری خواهد داشت.

وال استریت ژورنال با استناد به منابع نزدیک به این گزارش که نامی از آنها برده نشده تاکید می‌کند که آقای زاکربرگ،‌ مالک و بنیانگذار شبکه اجتماعی فیس‌بوک به همراه دیگر مسئولان بلند پایه این شبکه اجتماعی ضمن سرپوش گذاشتن بر این گزارش تلاش کرده‌اند تا از تلاش برای استفاده و بهره برداری از نتایج این گزارش در محصولات فیس‌بوک ممانعت به عمل آورند.

گی روزن،‌ نایب رئیس فیس‌بوک وجود چنین تحقیقات داخلی را در شرکت تحت مدیریت‌اش منکر نمی‌شود اما تاکید دارد که این شبکه اجتماعی از سال‌ها پیش تصمیم‌هایی برای مبارزه با قطب بندی و محتوای‌های اشتباه و تفرقه افکنانه اتخاذ و آنها را اجرایی کرده است.

نایب رئیس فیس‌بوک در بیانیه خود یادآوری می‌کند که این شبکه اجتماعی سال ۲۰۱۸ سیاست تغییر الگوریتم‌ها را برای اولویت دادن به محتواهای تولید شده توسط خانواده و دوستان در پیش گرفته است.

به گفته گی روزن، فیس‌بوک نفوذ عناوین و تیتر‌های مبتنی بر تحریک احساسات،‌ تله‌های کلیک و محتوای گمراه کننده را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داده و همچنین بر تلاش خود برای مبارزه با مطالب حاوی مضمون تروریستی، اطلاعات نادرست و جعلی و محتواهای نفرت پراکنانه افزوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایکوت فیس‌بوک از سوی شرکت‌های بزرگ؛ زاکربرگ تغییرات جدید را اعلام کرد

فیس‌بوک از شبکه اجتماعی «میدان شهر» به «اتاق نشیمن» خصوصی تبدیل می‌شود

ظهور ربات‌های گفتگوگر در اینستاگرام و فیسبوک؛ متا استفاده از هوش مصنوعی را برای همه ممکن می‌کند