فیس‌بوک صدها حساب کاربری را به دلیل «رفتار نامتعارف هماهنگ» بست

فیس‌بوک صدها حساب کاربری را به دلیل «رفتار نامتعارف هماهنگ» بست
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از این شبکه‌ها که در مصر فعالیت داشت، مطالبی در حمایت از مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی و نیز در مخالفت با سیاست‌های قطر، ایران، ترکیه و جدایی‌طلبان یمن همرسان می‌کرد.

آگهی

گردانندگان شبکه فیس‌بوک صدها حساب کاربری در پیوند با یکدیگر را به دلیل «رفتار نامتعارف هماهنگ» بستند.

این حساب‌ها متعلق به افراد و گروه‌هایی در پیوند با سه گروه عملیاتی در اندونزی، امارات متحده عربی، مصر و نیجریه بودند.

اندونزی

گروه عملیاتی لو رفته در اندونزی شامل بیش از ۱۰۰ حساب کاربری جعلی در فیس‌بوک و اینستاگرام بود که محتویاتی به زبان‌های انگلیسی و اندونزیایی در حمایت یا انتقاد از جنبش استقلال‌طلبانه ایالت پاپوای غربی همرسان می‌کردند.

به گفته دیوید آگرانوویچ، رئیس بخش مبارزه با تهدیدهای فیس‌بوک این شبکه شامل صفحاتی بود که در قالب رسانه‌های محلی و سازمان‌های بانفوذ فعالیت می‌کردند.

نتیجه پایش تیم ویژه فیس‌بوک نشان می‌دهد که بسیاری از این صفحات جعلی غالبا کاربران را از طریق پیوندهای خبری یا تبلیغی به سمت وبسایت‌های دولتی و خاص هدایت می‌کردند.

در جریان اعتراض‌هایی که از ماه اوت گذشته در ایالت پاپوای غربی واقع در شرق اندونزی آغاز شد، دست کم ۳۳ نفر کشته و شمار زیاد دیگری مجروح شدند.

در ماه سپتامبر گذشته نیز هشداری در مورد چندین حساب کاربری جعلی در پاپوا که با همرسان کردن مطالبی از سیاست دولت مرکزی اندونزی دفاع می‌کردند هشدار داده شده بود.

بیشتر بخوانید:

خاورمیانه و آفریقا

خبرگزاری رویترز در گزارشی در این زمینه به نقل از آگرانوویچ می‌نویسد فیس‌بوک شماری از حساب‌های کاربری در آفریقا و خاورمیانه را نیز مسدود کرده است.

یکی از این شبکه‌ها که در مصر فعالیت داشت، مطالبی در حمایت از مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی و نیز در مخالفت با سیاست‌های قطر، ایران، ترکیه و جدایی‌طلبان یمن همرسان می‌کرد. مسئولان فیس‌بوک می‌گویند این کاربران جعلی نیز در پوشش رسانه‌های محلی در کشورهای مختلف فعالیت داشته و در حال گسترش حوزه نفوذ خود بودند.

آقای آگرانوویچ تأیید کرده که برخی از این صفحات فیس‌بوکی با تغییر دائمی نام صاحب حساب و با پیوند دادن به روزنامه الفجر مصر که یک نشریه زرد محسوب می‌شود، توجه کاربران را به سوی خود جلب می‌کردند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که تأیید این خبر از طریق تماس با مسئولان روزنامه الفجر برایش مقدور نبوده است.

مسئولان شبکه اجتماعی فیس‌بوک می‌گویند سومین شبکه‌ای که بسته‌اند با امارات متحده عربی، مصر و نیجریه در پیوند بوده است. این شبکه مطالبی در مورد فعالیت امارات متحده عربی در یمن و توافق هسته‌ای ایران همرسان می‌کرده‌اند.

از فیس‌بوک در سال‌های اخیر به دلیل تعلل و کندی در منع فعالیت کاربران تندرو و انتشار مطالب تبلیغاتی حکومتی، انتقادهای زیادی شده و خود فیس‌بوک نیز این انتقادها را پذیرفته است.

فیس‌بوک در ابتدای سال جاری میلادی نیز به دلایل مشابه، شمار زیادی از حساب‌های کاربری را که از عراق، ایران، اوکراین، چین، روسیه، عربستان سعودی، تایلند، اسرائيل و هندوراس هدایت می‌شدند، مسدود کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه: به فیسبوک اجازه نمی‌دهیم ارز رمزی خود را در اروپا اجرا کند

فیسبوک پس از یک دهه شعارش را تغییر داد

وزیر دفاع اندونزی با کارنامه نقض حقوق بشر مدعی پیروزی در انتخابات شد