اعتراض مردمی به رئیس جمهوری بلاروس در میانهٔ بحران کرونا

تظاهرات مردم بلاروس
تظاهرات مردم بلاروس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منتقدان می‌گویند دولت بلاروس در مواجهه با بحران کرونا با این بهانه که توان مالی و فنّی اقدام خاصی را ندارد هیچ‌گونه قرنطیه‌ یا حتی فاصله‌گذاری اجتماعی را در کشور اعمال نکرده است.

آگهی

صدها تن در مینسک، پایتخت بلاروس با وجود بحران کرونا راهی خیابان‌ها شدند تا در بزرگترین راهپیمایی سال این کشور اعتراض به آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس را نشان دهند.

این تظاهرکنندگان به نامزدی آقای لوکاشنکو اعتراض داشتند که اینک برای ششمین بار متوالی نامزد انتخابات ریاست جمهوری بلاروس می‌شود.

الکساندر لوکاشنکو، از سال ۱۹۹۴ در قدرت بوده و منتقدان وی می‌گویند او در این ربع قرن صداهای مخالف دولت را خاموش و رسانه‌های مستقل را سرکوب کرده است.

شماری از تظاهرکنندگان به تبعیت از شعار سرگئی تیچانوفسکی، رهبر معترضان که می‌گوید «سوسک را له کنید»، لنگه دمپایی به دست گرفته بودند و عدهٔ دیگری نیز در اعتراض به بی‌اعتنایی رئیس جمهوری این کشور به دغدغه‌های مردم در بحران کرونا ماسک بر چهره داشتند. پلیس با این تظاهرکنندگان برخوردی نداشت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مجلس و دولت بلاروس نپذیرفتند که به‌خاطر بحران بیماری کووید-۱۹ انتخابات آیندهٔ ریاست جمهوری کشور را که بناست در ۹ اوت برگزار شود به تعویق بیندازند. در بلاروس همچنین ادارات،‌ مدارس و فروشگاه‌ها و نیز حمل‌ونقل عمومی کشور همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین روز ۹ مه، بزرگداشت «روز پیروزی» در این کشور با رژهٔ ۹ هزار سرباز برگزار شد.

منتقدان می‌گویند دولت بلاروس در مواجهه با بحران کرونا با این بهانه که توان مالی و فنّیِ اقدام خاصی را ندارد هیچ‌گونه قرنطیه‌ یا حتی فاصله‌گذاری اجتماعی را در کشور اعمال نکرده است.

نمایندهٔ سازمان بهداشت جهانی که در بلاروس حاضر است دربارهٔ برخورد مقامات این کشور با بحران کرونا ابراز نگرانی کرده است. تاکنون بیش از ۳۶ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در بلاروس ثبت شده که نسبت به جمعیت، ۷۵ درصد بیشتر از همسایهٔ بزرگتر این کشور یعنی اوکراین است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین‌الملل از فشارهای «زن ستیزانه» علیه مخالفان در بلاروس انتقاد کرد

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است