سوء استفاده شخصی پمپئو از کارکنان وزارت خارجه؛ دلیل اخراج استیو لینیک چیست؟

سوء استفاده شخصی پمپئو از کارکنان وزارت خارجه؛ دلیل اخراج استیو لینیک چیست؟
Copyright AP Photo/Carolyn Kaster
Copyright AP Photo/Carolyn Kaster
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دست‌کم یکی از کمیته‌های کنگره آمریکا در جریان تحقیقات استیو لینیک دربارۀ اتهامات مطرح شده علیه مایک پمپو قرار گرفته است. بر این اساس دموکرات‌های کنگره در حال تحقیق در این باره هستند که آیا اخراج او تلاشی برای متوقف کردن این تحقیقات بوده است یا خیر.

آگهی

بنا بر اعلام یکی از مقامات کنگره آمریکا که در جریان پرونده اخراج استیو لینیک، بازرس کل وزارت خارجه این کشور است، علت اخراج او احتمالا تحقیقاتش دربارۀ تخلفات سازمانی مایک پمپئو بوده است.

به گزارش واشنگتن پست و به ادعای این مقام آگاه، اگرچه هنوز علت دقیق اخراج او از مقامش در جمعه گذشته هنوز روشن نیست اما این اتهام علیه مایک پمپئو مطرح است که او یکی از کارکنان وزارت خارجه آمریکا را به انجام کارهای شخصی خود و امور مربوط به خانه‌اش گمارده است؛ اموری مانند بردن لباس‌ها به خشکشویی، به گردش بردن سگ خانواده یا انجام کارهایی مثل رزرو رستوران.

استیو لینیک که بازرسی نسبتا مستقل به شمار می‌آمده، در حال تحقیق دربارۀ این اتهامات بوده است.

آقای لینیک وظیفۀ بررسی تخلفات درون سازمانی را برعهده داشته و بر این اساس فعالیت‌های وزارت خارجه آمریکا را زیر ذره بین داشته است. اقدامات نظارتی او پیش از این نیز بارها خشم دولت ترامپ را برانگیخته بود.

این مقام آگاه در کنگره آمریکا به شرط ناشناس ماندن به واشنگتن پست گفته است که دست‌کم یکی از کمیته‌های کنگره در زمانی که استیو لینیک اخراج شده، در جریان اتهاماتی که علیه مایک پمپو مطرح هستند، قرار گرفته است. بر این اساس دموکرات‌های کنگره در حال تحقیق در این باره هستند که آیا اخراج او تلاشی برای متوقف کردن این تحقیقات بوده است یا خیر.

پیش از واشنگتن پست، خبرگزاری ان‌بی‌سی نیز گزارش‌هایی را دربارۀ سوء استفاده پمپئو از پرسنل وزارت خارجه برای کارهای شخصی و تحقیق استیو لینیک در این باره منتشر کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا هنوز هیچ واکنشی به طرح این اتهامات نداده است.

کاخ سفید می‌گوید دستور ترامپ برای اخراج استیو لینیک به توصیۀ مایک پمپئو صادر شده است؛ تصمیمی که انتقاد دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوریخواهان آمریکا را در پی داشت و تهدیدی برای انجام فعالیت‌های کنترل و دیده‌بانی در این کشور تعبیر شد.

دونالد ترامپ استفان جی.آکارد که از متحدان قابل اعتماد مایک پنس است را جایگزین استیو لینیک کرده و روز جمعه در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نوشته است: «بسیار مهم است که من به افرادی که برای خدمت به عنوان بازرس کل منصوب می‌شوند، اطمینان کامل داشته باشم.»

کمتر از یک روز پس از اخراج آقای لینیک، الیوت انجل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و سناتور رابرت منندز، از اعضای بلندپايۀ حزب دمکرات در کميته روابط خارجی سنای این کشور تحقیقات مشترکی را درباره علت اخراج او آغاز کردند.

استیو لینیک چهارمین بازرس دولتی بوده که دونالد ترامپ در شش هفته گذشته اخراج کرده یا در تلاش برای اخراج آنها بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: ترجیح می‌دهم ظرف‌های خانهٔ پمپئو را کارکنان دولت بشویند تا خودش

پیام پمپئو به ایرانیان به مناسبت چهل سالگی انقلاب: شکست خوردید

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا