روحانی: مراسم روز قدس تهران به دلیل شرایط قرمز پایتخت خودرویی برگزار می‌شود

روحانی: مراسم روز قدس تهران به دلیل شرایط قرمز پایتخت خودرویی برگزار می‌شود
Copyright خبرگزاری ایرنا
Copyright خبرگزاری ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«قرار است مسئولیت را سپاه برعهده بگیرد و از یک مبدا تا انتها از طریق خودرو حضور داشته باشیم که یک حرکت تبلیغاتی است...در خودرو هم سرود خوانده می‌شود و هم می‌توان پرچم در دست داشته باشیم.»

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه در جریان نشست ستاد ملی مقابله با کرونا گفت مراسم عید فطر و راهپیمایی روز قدس با رعایت موازین بهداشتی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا آقای روحانی درباره برگزاری نماز عید فطر گفت: «بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر باشد اما در مکان‌هایی که اجتماع بزرگ مثل مصلی‌ها برگزار می‌شود، برای رعایت مسائل بهداشتی انجام نشود. اما مساجد، محلات و حسینیه‌ها نماز را با رعایت پروتکل‌ها بخوانند. می‌توان این نماز را هم در خانه‌ها به شکل جمعی یا فردی خواند.»

او همچنین درباره بازگشایی اماکن مذهبی از جمله حرم امام هشتم شیعیان گفت: «قرار شد بعد از ماه رمضان اماکن متبرکه و مذهبی در چارچوب دستورالعمل‌ها که وزارت بهداشت به آنها داده، حرم‌ها و صحن‌هایشان باز شود اما رواق‌ها بسته است.»

برگزاری روز قدس «خودرویی» به علت وضعیت «قرمز» تهران

آقای روحانی همچنین از برگزاری مراسم روز قدس در تهران «به شکل نمادین و خودرویی» خبر داد و گفت: «در مورد شهر تهران دستورالعمل دیگری مدنظر داریم چون شرایط قرمز است و نماز جمعه هم نداریم. تهران پایتخت است و نمی‌شود کاری نکرد. قرار است مسئولیت را سپاه برعهده بگیرد و از یک مبدا تا انتها از طریق خودرو حضور داشته باشیم که یک حرکت تبلیغاتی است... در خودرو هم سرود خوانده می‌شود و هم می‌توان پرچم در دست داشته باشیم.»

به گفتۀ او در ۲۱۸ شهر دیگر که در مناطق سفید قرار دارند، می‌توان روز قدس را با مراعات پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد؛ با این وجود افزود که این مراسم «نه به عنوان راهپیمایی بلکه به شکل اجتماع در مکان نمازجمعه در مناطق سفید برگزار می‌شود.»

دوران شیوع کرونا تمام نشده است

آقای روحانی با اشاره به اینکه «دوران شیوع کرونا تمام نشده ولی شرایط ما از دیروز بهتر است» افزود که اکنون «مهارت مردم و کادر درمانی ما به مراتب بالا رفته است و به خوبی پرستاران و پزشکان این ویروس را می‌شناسند و علائم این بیماری را می‌دانند. روزهای اول نمی‌دانستند سردرد، درد عضلات، از دست رفتن چشایی و بویایی هم می‌تواند علائم ابتلا به ویروس کرونا باشد و فقط به سرفه و تب و تنگی نفس اکتفا شده بود.»

ناهماهنگی‌ها در برخورد با شیوع کرونا

آقای روحانی با تاکید بر اینکه «فرد مبتلا به کرونا باید فورا از جامعه جدا شود» افزود که در این باره مصوبۀ ستاد ابلاغ شده اما اجرا نشده است.

او گفت: «مقرر شده بود که هر فرد مبتلایی که شناسایی می‌شود، به طور مثال از طریق کیت آزمایشگاهی مثبت تشخیص داده شد، بلافاصله باید به خود فردِ مبتلا، به خانواده و محل کار وی باید ابلاغ کنیم [اما] این اتفاق نیافتاده است...روز گذشته سه چهار مورد را به طور تصادفی بررسی کردم و مشخص شد این اطلاع‌رسانی انجام نشده است؛ فرد مبتلا آزمایش شده و جواب آزمایش او مثبت شده است اما به خود او نیز اطلاع نداده‌اند و بیمار خود پی‌گیری کرده است اما جواب قطعی نگرفته است. در موارد زیادی به خانواده مبتلا به کرونا و محل کار وی گزارش نشده است. این اطلاع‌رسانی مصوبه ستاد بوده و انجام آن ضروری است.»

او همچنین ضمن نقد به معیارهایی که برای تشخیص ابتلا به کرونا در کشور در نظر گرفته شده گفت: «یکی معیار را سی‌تی اسکن و دیگری معیار را آزمایش خون و بزاق یا پی‌سی‌آر و دیگری آزمایش سرولوژی را معیار می‌داند و دیگری آن را باطل می‌داند. این ناهماهنگی نه در خیابان بلکه در میان پزشکان دیده می‌شود. فرد به پزشک مراجعه می‌کند و به او می‌گویند روش‌های دیگر را کنار بگذار ریه‌ات سالم است مبتلا نیستی.»

او افزود: «همانطور که سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل‌هایی را صادر می‌کند، وزارت بهداشت و درمان [نیز] باید در مرحله اول برای کادر پزشکی و بیمارستان‌ها ابلاغ کند و دستورالعمل‌ها و علائم و ویژگی‌های این بیماری را یکسان سازی کنیم.»

روحانی: مبتلایان را پیدا و جداسازی کنیم

رئیس جمهوری ایران همچنین اعلام کرد: «افراد مبتلا باید قرنطینه شوند که یک اصل است؛ اگر این افراد در جامعه برای خود بچرخند، اقدامات ما بی‌فایده می‌شود و از بین می‌رود.»

بر این اساس تاکید کرد: «بیماریابی باید بطور وسیع و علمی باشد، مبتلایان را پیدا کنیم جداسازی کنیم و در منزل خودشان یا بیمارستان و نقاهتگاه‌ها که در نظر گرفته شد قرنطینه کنیم.»

آغاز به کار دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها

حسن روحانی از آغاز به کار قریب‌الوقوع دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و رستوران‌ها در کشور خبر داد و گفت: «رستوران‌ها در چارچوب پروتکل‌ها بعد ماه رمضان باز می‌شوند... دانشگاه‌ها به غیر از دانشگاه‌های پزشکی که شرایط دیگری دارند و الان هم فعال هستند، از ۱۷ خرداد فعالیت خود را آغاز می‌کنند... فعالیت‌های ورزشی در چارچوب پروتکل‌ها آغاز می‌شود؛ البته فعالیت‌هایی که بدون تماشاچی است و اجتماع مردم و تماشاچی نخواهد داشت... هتل‌ها هم فعال‌تر می‌شوند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش اتحادیه اروپا و آمریکا به «راه حل نهاییِ» رهبر ایران برای فلسطین

فعالیت‌های اقتصادی «کم ریسک» در ایران از سرگرفته می‌شوند

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد