هشدار وزیر دفاع آمریکا: نه طالبان و نه دولت افغانستان به توافق صلح پایبند نبودند

هشدار وزیر دفاع آمریکا: نه طالبان و نه دولت افغانستان به توافق صلح پایبند نبودند
Copyright Army Staff Sgt. Nicole Mejia/Department of Defense via AP
Copyright Army Staff Sgt. Nicole Mejia/Department of Defense via AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طالبان تنها در ۴۵ روز گذشته بیش از ۴۵۰۰ حمله در سراسر خاک افغانستان انجام داده است؛ با این وجود ایالات متحده آمریکا همچنان به تخلیه مرحله به مرحله نیروهای خود از خاک این کشور بر اساس توافقنامه ادامه می‌دهد.

آگهی

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه هشدار داد که عدم پایبندی طالبان و دولت افغانستان به توافق صلح امضا شده در ماه فوریه، این توافق شکننده سیاسی را با بن‌بست مواجه کرده است.

بنا بر گزارش رویترز، آقای اسپر با اشاره به افزایش خشونت‌های طالبان در یک ماه گذشته در افغانستان گفت که طالبان به تعهدات خود در چهارچوب این توافق عمل نکرده و معتقد است دولت افغانستان نیز به تعهداتش پایبند نبوده است.

او تاکید کرد که تنها راه حل و فصل تنش‌ها این است که هم دولت افغانستان و هم طالبان «در کنار یکدیگر برای پیشرفت مفاد این توافق اقدام کنند.»

بنا بر گزارش‌ها، طالبان تنها در ۴۵ روز گذشته بیش از ۴۵۰۰ حمله در سراسر خاک افغانستان انجام داده است؛ با این وجود ایالات متحده آمریکا همچنان به تخلیه مرحله به مرحله نیروهای خود از خاک این کشور بر اساس این توافق ادامه می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که شمار تخلیه نیروهای آمریکایی از این کشور تا تابستان به حدود ۸ هزار ۶۰۰ نفر برسد.

توافق صلح افغانستان پس از برگزاری نشست‌هایی طولانی میان نمایندگان طالبان و دولت آمریکا پشت درهای بسته حاصل شد و سرانجام در ماه فوریه به امضای طرفین رسید. قرار بود در چهارچوب این پیمان، از سطح خشونت‌ها کاسته و زمینه گفتگو میان این گروه شبه نظامی و دولت مرکزی افغانستان مستقر در کابل فراهم شود.

گفته می‌شود بخشی از مشکل پیش آمده در عدم اجرای تعهدات، به اختلافات سیاسی اشرف غنی و عبدالله عبدالله برمی‌گردد که هر دو ادعای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را دارند و بطور جداگانه سوگند یاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: طالبان آمریکا را به نقض توافق صلح متهم کرد

خشونت‌ها در افغانستان در حالی ادامه دارد که این کشور اکنون گرفتار شیوع ویروس کرونا نیز شده است. بنا بر آخرین آمار شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان به بیش از ۳۲۰۰ نفر و شمار جان‌باختگان به ۹۵ نفر رسیده است.

مقامات کابل روز سه‌شنبه هشدار دادند که از پانصد نفری که در پایتخت بصورت تصادفی از آنها تست کرونا گرفته شده است، یک سوم مبتلا به کووید۱۹ بوده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نامه سرگشاده طالبان به ترامپ: افغانستان را ترک کنید

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد