بانک مرکزی ایران گزارش داد: رکود سنگین بازار، کاهش قیمت و رشد اجاره بهای مسکن در تهران

بانک مرکزی ایران گزارش داد: رکود سنگین بازار، کاهش قیمت و رشد اجاره بهای مسکن در تهران
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی از رکود کم سابقه بازار مسکن، کاهش قیمت آپارتمان‌های مسکونی و رشد اجاره بها در شهر تهران خبر داد.

آگهی

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی از رکود کم سابقه بازار مسکن، کاهش قیمت آپارتمان‌هاي مسکوني و رشد اجاره بها در شهر تهران خبر داد.

مطابق گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردين ماه سال ۱۳۹۹» که توسط اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی ایران منتشر شده، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسکوني شهر تهران با کاهش ۸۷.۸ درصدی نسبت به اسفند گذشته از ده هزار و ۲۱۴ واحد به هزار و ۲۴۳ واحد سقوط کرده است. تعداد معاملات بازار مسکن تهران در مقایسه با فروردین سال ۱۳۹۸ نیز ۶۳.۷ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که تعداد معاملات بازار مسکن تهران در فروردین ماه سال گذشته خورشیدی نیز نسبت به فروردین سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۲ درصد کاهش یافته و به سه هزار و ۴۲۳ واحد رسیده بود چرا که مطابق گزارش بانک مرکزی ایران، متوسط تعداد معاملات واحدهای مسکونی در تهران طی فروردین ماه سال‌های ۹۵ تا ۹۷ افزون‌تر از ۵ هزار مورد بوده است.

گزارش بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که همزمان با تشدید رکود بازار مسکن تهران در فروردین ماه، متوسط قيمت خريد و فروش يک مترمربع زيربناي مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به ۱۵.۳ ميليون تومان رسیده که با وجود رشد ۳۵.۷ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته خورشیدی، در مقایسه با اسفند پیش ۲.۱ درصد کاهش یافته است.

مطابق این گزارش، در ميان مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران، بيشترين متوسط قيمت يک مترمربع زيربناي مسکوني معامله شده معادل ۳۱.۳ ميليون تومان در منطقه یک و کمترين آن با ۷.۴ ميليون تومان در منطقه ۱۸ ثبت شده است. همچنین منطقه ۵ شهرداری تهران با سهم ۱۵.۵ درصدی از معاملات فروردین ماه بازار مسکن، پررونق‌ترین منطقه تهران بوده است.

بر پایه گزارش بانک مرکزی ایران، واحدهاي مسکوني با ارزش ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان با اختصاص ۱۰.۳ درصد، بيشترين سهم از معاملات انجام شده در فروردین ماه را به خوداختصاص داده‌اند و در مجموع در اين ماه، حدود ۵۱.۶ درصد از معاملات به واحدهاي مسکوني با ارزش کمتر از ۱.۲ ميليارد تومانی تعلق داشته است.

همچنین از مجموع ۱۲۴۳ واحد مسکوني معامله شده در تهران، واحدهاي ۱ تا ۵ سال ۴۱.۵ درصد معاملات بازار را در اختیار داشته‌اند و بالاترین سهم از معاملات انجام شده نیز با ۱۲.۶ درصد به واحدهاي مسکوني با زيربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع اختصاص یافته است.

بانک مرکزی ایران در پایان این گزارش خاطر نشان کرده که با وجود رکود معاملات مسکن، شاخص اجاره مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهري ایران طی فروردين گذشته به ترتيب ۲۸.۷ و ۳۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل، افزایش یافته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نوسان ۱۵۰۰ تومانی دلار؛ نرخ ارز رکورد زد و پایین ریخت

قیمت مسکن در کدام مناطق تهران کاهش یافت؟

سیر شبانه هنرپیشه‌های زن عراقی در تهران با حجاب اختیاری؛ استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی در قبال زنان