کریستین دروستن، «قهرمان» مبارزه با ویروس کرونا در آلمان

Virus Outbreak Germany
Virus Outbreak Germany Copyright Michael Kappeler/(c) dpa-pool
Copyright Michael Kappeler/(c) dpa-pool
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عبارت «نمی‌دانیم» وی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، برای آلمانی‌ها اعتماد بخش است و نشان می‌دهد که کریستین دروستن صادقانه جواب می‌دهد.

آگهی

آلمان یکی از موفق‌ترین کشورها در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در جهان به شمار می‌رود. تعداد بسیار کم قربانیان در آلمان به نسبت دیگر کشورهای اروپایی، از همان روزهای نخست بالا گرفتن بحران تعجب برانگیز شده بود. در روزهای اخیر، بسیاری از رسانه‌های اروپا کریستین دروستن (Christian Drosten) ویروس شناس ۴۸ ساله را به‌عنوان یکی از ستون‌های عملکرد موفق این کشور در رویارویی با بیماری کووید-۱۹ معرفی کرده‌اند.

متخصص سارس، پیشتاز آزمایش کرونا

آقای دروستن در سال ۲۰۰۳ یکی از افرادی بود که موفق به کشف و شناسایی کرونا ویروس مرگ‌بار سارس شد. او پژوهش‌های خود را درباره ویروس‌هایی با قابلیت تبدیل به اپیدمی (همه‌گیری) ادامه داد و به ویژه پروژه‌های تحقیقاتی درباره تست‌های گسترده را به انجام رساند. از جمله در سال‌های بعد همراه با تیم‌های پژوهشی، آزمایش برای تشخیص مبتلایان به ویروس زیکا و مرس (آنفلوانزای خاورمیانه) را گسترش داد. امسال، و در زمانی که زنگ خطر احتمال اپیدمی به صدا در آمد، کریستین دروستن، یکی از اولین افرادی بود که با استفاده از داده‌های چین، مدل آزمایش ویروس کرونای جدید را توسعه داد. نتایج همین پروژه تحقیقاتی از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان پروتکل آزمایش افراد مشکوک به کرونا، منتشر شد.

آموزش همگانی و اطمینان بخش

آنطور که رسانه‌های فرانسوی از قول مدیران آلمانی نقل می‌کنند، وی شخصیتی آرام دارد و در مقام رئیس بیمارستان خیریه دانشگاهی برلین، از حضور رسانه‌ای برای توضیح شرایط پیچیده ابایی ندارد. گفته می‌شود که عبارت «نمی‌دانیم» وی در زمان پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، برای آلمانی‌ها اعتماد بخش است و نشان می‌دهد که وی صادقانه جواب می‌دهد. 

حامی بزرگ آزمایش گسترده ویروس کرونا

بیماری کووید-۱۹ در آلمان تا روز ۲۳ آوریل (زمان نگارش این مطلب)۱۵۱ هزار و ۷۴۸ مبتلا و ۵ هزار و ۴۰۴ قربانی داشته است؛ رقمی بسیار پایین‌تر از دیگر کشورهای اروپایی درگیر با ویروس کرونا. 

کریستین دروستن درباره دلیل این موفقیت می‌گوید: «به نظرم آلمان به سرعت و از همان آغاز کار متوجه خطر شد. ما کار را دو-سه هفته زودتر از برخی همسایگانمان شروع کردیم. به این دلیل موفق شدیم که نشانه‌ها را دنبال کردیم و آزمایش‌های زیادی انجام دادیم.» رئیس بیمارستان دانشگاهی برلین، در مقام ویروس‌شناس برجسته، احتمالا فردی بود که در روزهای نخست رسیدن ویروس به کشورش، مقام‌ها را مجبور به تولید وسیع کیت‌های تست و آزمایش گسترده از افرادی کرد که علایم بیماری را داشتند. از یک ماه پیش، آلمان هر هفته بیش از ۵۰۰ هزار فرد مشکوک را آزمایش می‌کند. 

روزنامه لیبراسیون فرانسه در گزارشی این چهره دانشگاهی محبوب در آلمان را اینگونه معرفی کرد: دانشمندی که در گوش مرکل حرف می‌زند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا شمار قربانیان ویروس کرونا در آلمان کم است؟

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض ۶۰ روز با خوابیدن روی تخت ۱۸ هزار یورو درآمد داشت؟

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد