جنجال بر سر گفتگوی ویدئویی کنشگران اهل غزه با شهروندان اسرائيلی

کنشگر ایتالیایی به یک شهروند غزه بازی با توپ یاد می‌دهد. ۶ ژانویه ۲۰۲۰
کنشگر ایتالیایی به یک شهروند غزه بازی با توپ یاد می‌دهد. ۶ ژانویه ۲۰۲۰ Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کنشگران طی برنامه‌ای به نام «با دشمنت اسکایپ کن» با شماری از شهروندان عضو کارزارهای چپ‌گرای اسرائيل، دربارهٔ زندگی و دغدغه‌های روزمره‌شان صحبت کرده بودند.

آگهی

بازداشت ۶ کنشگر اهل غزه که اخیرا با چند شهروند اسرائيل به شکل ویدئویی گفتگو کرده بودند، سبب شده است فلسطینی‌های مخالف و موافق این عمل در فضای مجازی، صف‌آرایی کنند.

گروه حماس که کنترل غزه را در اختیار دارد هرگونه تماس با طرف اسرائيلی را ممنوع کرده و هفتهٔ گذشته شش عضو از کنشگران گروه موسوم به «کمیتهٔ جوانان غزه» را به اتهام «خیانت» و «عادی‌سازی» روابط با دولت اسرائيل بازداشت کرد.

در روزهای اخیر، و عمدتا در فضای مجازی، بگو‌مگو میان فلسطینی‌هایی بالا گرفته است که گروهی از آنها دستگیری این کنشگران را محکوم می‌کنند و گروهی دیگر آن را اقدامی درست می‌شمارند.

اعضای «کمیتهٔ جوانان غزه» طی برنامه‌ای به نام «با دشمنت اسکایپ کن» با شماری از شهروندان عضو کارزارهای چپ‌گرای اسرائيل، حدود ۲ ساعت دربارهٔ زندگی و دغدغه‌های روزمره‌شان صحبت کرده بودند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک خبرنگار زن اهل غزه که پیشتر با عفو بین‌الملل همکاری کرده، با گذاشتن چند یادداشت همزمان روی فیسبوک سبب شد توجه مقامات حماس به این کنشگران جلب شده، این افراد دستگیر شوند.

این خبرنگار که هند خضری نام دارد اعلام کرد که سبب نشده حماس این کنشگران را دستگیر کند اما افزود: «من پیش از آنکه خبرنگار باشم فلسطینی‌ام و با عادی سازی روابط مخالف هستم.»

عفو بین‌الملل دستگیری این کنشگران را برای ابراز عقیده‌شان به‌شدت محکوم کرد و نیز اعلام نمود که خانم خضری باید از رفتار خود «شرمسار» باشد.

شماری از فلسطینی‌ها معتقدند بستن درهای گفتگو کمکی به حل بحران غزه نمی‌کند و گروهی بزرگتر معتقدند که گفتگو فقط زمانی معنا دارد که اشغال و خشونت دولت اسرائيل در این منطقه پایان یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌سوزی بزرگ در بازار محلی نوار غزه

شلیک ۲۱ راکت به جنوب اسرائیل؛ تل‌آویو با بمباران اهدافی در غزه پاسخ داد

تظاهرات فلسطینیان در مرز نوار غزه با اسرائیل به مدت ۳ ماه تعلیق شد