از نوار بهداشتی تا نوشابه؛ جریمه‌های قرنطینه‌ای عجیب در فرانسه

از نوار بهداشتی تا نوشابه؛ جریمه‌های قرنطینه‌ای عجیب در فرانسه
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«نمی‌شود که آدمی که مشکل روحی دارد یک فرم ساده را هم نتواند پر کند.»

آگهی

مقررات قرنطینه کرونا در فرانسه مانند بسیاری از کشورهای دیگر سختگیرانه است و غیر از چند مورد استثنایی که دولت تعیین کرده، اگر کسی از خانه بیرون برود جریمه می‌شود.

مبلغ این جریمه نقدی ۱۳۵ یورو است و در صورت تکرار تخلف، بیشتر می‌شود. شهروندان برای هر بار بیرون رفتن از خانه باید فرمی را که وزارت کشور تهیه کرده پر کنند و به پلیس نشان بدهند. در این فرم تنها ۷ دلیل برای خروج از منزل ذکر شده که فرد باید یکی از آنها را علامت بزند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال کاربران شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و حتی خود پلیس فرانسه تاکنون مواردی از جریمه شدن افراد از زمان شروع قرنطینه در یک ماه پیش تا کنون را گزارش داده‌اند که غیر عادی و گاه خنده‌دار بوده است. چند نمونه از آنها را بخوانید.

پارک خودرو زیر پنجره سرای سالمندان

هدویگ ۷۹ ساله پنج شنبه گذشته به دلیل پارک کردن خودرو زیر پنجره اتاق شوهر ۹۳ ساله‌اش در سرای سالمندان جریمه شد. مأموران ژاندارمری دلیل این برخورد را پارک کردن خودرو در محل توقف ممنوع اعلام کردند.

این زن اهل گروله در جنوب فرانسه در فرم خوداظهاری قسمت «کمک به افراد آسیب‌پذیر» را علامت زده و تنها برای چند دقیقه زیر پنجره اتاق شوهرش ژان‌ ژاک توقف کرده بود. او هر روز به آنجا می‌رفت، حرف‌هایش را روی وایت‌بورد کوچکی می‌نوشت و به شوهرش در پشت پنجره نشان می‌داد.

جریمه خروج برای دو کار همزمان

مرد فقیری از اهالی شهر رن که برای مشاوره نزد روانپزشک رفته بود هنگام خروج از مطب دکتر، به دلیل نقض قرنطینه جریمه شد. این مرد خوداظهارنامه را پر کرده بود، اما همزمان «دلیل پزشکی» و «ورزش انفرادی» را روی این فرم علامت زده بود.

روانپزشک که از پنجره شاهد این صحنه بود به خیابان آمد و به پلیس توضیح داد که بیمار او به دلیل قرنطینه در وضعیت روانی مساعدی نبوده و فرم را اشتباه پر کرده است. اما مأمور پلیس نپذیرفت و گفت: «نمی‌شود که آدمی که مشکل روحی دارد یک فرم ساده را هم نتواند پر کند.»

پرسنل درمانی هم جریمه می‌شوند

پرسنل بیمارستانی هم که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند ممکن است جریمه شوند! سندیکای کارکنان بیمارستان بتون‌بوری در شمال فرانسه اعلام کردند تا کنون دو نفر از پرسنل این بیمارستان به دلیل پر نکردن فرم خود اظهاری هر کدام ۱۳۵ یورو جریمه شده‌اند.

این دو نفر گواهی بیمارستان را همراه داشتند، اما فرم را پر نکرده بودند. افرادی که به ضرورت شغلی از منزل خارج می‌شوند علاوه بر فرم باید گواهی کارفرما را نیز همراه داشته باشند.

بی‌خانمان‌ها هم جریمه می‌شوند

روزنامه «لوپروگره» لیون در وبسایت خود نوشت پلیس این شهر یک فرد بی‌خانمان را به دلیل نقض مقررات قرنطینه و خروج از منزل جریمه کرده است.

پلیس لیون این خبر را تکذیب کرد و لوپروگره نیز خبر را از روی سایت خود برداشت. اما سایت چک‌نیوز نوشت که این اتفاق واقعا افتاده است.

آسوشیتدپرس
کنترل قرنطینه در لیل - فرانسهآسوشیتدپرس

نظیر چنین اتفاقی در شهر بایون نیز افتاد. پلیس بایون در توضیح جریمه کردن یک فرد بی‌خانمان گفته است که این فرد در برابر مأموران «پرخاشگر» بوده و چندین بار در شهر در حال جابجایی و رفت و آمد دیده شده است. برابر دستور العمل، پلیس در چنین مواردی اجازه دارد به تشخیص خود برای جریمه اقدام کند.

مسئول انجمن حمایت از بی‌خانمان‌ها در پاریس به چک‌نیوز گفته افراد بی‌سرپناه مجبورند هر چند ماه یک بار از خانه‌ای به خانه دیگر یا از یک مرکز دولتی به مرکز دیگر کوچ کنند و در مواردی در این هنگام از سوی پلیس به دلیل نقض قرنطینه بازخواست می‌شوند.

تست بارداری

تست بارداری از مواردی است که بیمه فرانسه هزینه آن را تقبل می‌کند، اما ظاهرا پلیس فرانسه آن را به عنوان «فوریت» قبول ندارد.

یک کاربر توییتر فرانسه با ذکر تجریه خودش نوشته که برای گرفتن کیت آزمایش بارداری عازم داروخانه بوده اما پلیس او را جریمه کرده چون تست بارداری به نظرش «فوریت پزشکی» نبوده است.

نوار بهداشتی

در حالی که تهیه مواد و لوازم بهداشت فردی در ایام کرونایی از هر زمان دیگری مهم‌تر و جدی‌تر شده، به نظر می‌رسد که مأموران پلیس فرانسه بعضی از این مواد را «ضروری» نمی‌دانند.

یک دختر جوان فرانسوی با همرسان کردن تجربه خود در توییتر نوشته است که پلیس او را به دلیل خروج از منزل برای خرید نوار بهداشتی جریمه کرده زیرا نوار بهداشتی را جزو «مواد ضروری» نمی‌دانسته است.

آگهی

رختشوی‌خانه

یک مرد سی ساله اهل پونتیوی در غرب فرانسه که برای شستن لباس‌هایش به یک رختشوی‌خانه عمومی رفته بود، با آن که خوداظهارنامه پر شده داشت به جرم شکستن مقررات قرنطینه ۱۳۵ یورو جریمه شد.

این مرد که خودش نظافتچی است، می‌گوید در خانه‌اش ماشین لباسشویی ندارد و برای شستن لباس‌هایش از منزل خارج شده. رختشوی‌خانه‌ها مانند سوپرمارکت‌ها از تعطیلی عمومی معاف هستند و این مرد می‌گوید به دلیل جریمه شدن شکایت کرده است.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

خرید مایحتاج اولیه، نه نوشابه

ویدئویی در فضای مجازی فرانسه همرسان شده که در آن یک مأمور پلیس در حال جریمه کردن زنی دیده می‌شود.

این زن فرم پر شده را که قسمت «خرید مایحتاج اولیه» روی آن علامت زده شده به پلیس نشان می‌دهد، اما مشکل اینجاست که در چرخ دستی او چندین بطری نوشابه کوکاکولا وجود دارد و پلیس آن را مواد غذایی «ضروری» تلقی نمی‌کند.

آگهی

ورزش با شلوار جین قبول نیست

در شرایط قرنطینه در فرانسه، خارج شدن از خانه برای ورزش انفرادی تا شعاع یک کیلومتری و برای حداکثر یک ساعت و نیز با ارائه فرم مجاز است.

اما یک شهروند فرانسوی به نام الی ژابل برنار در توییتر نوشته در حالی که پس از ورزش کردن در ۱۰۰ متری منزلش مشغول راه رفتن بوده، پلیس او را دیده و ۱۳۵ یورو جریمه کرده. در واقع مأموران باور نکرده‌اند که او ورزش می‌کند، چون لباس ورزشی نداشته و تنها با لباس جین مشغول راه رفتن بوده است.

نوشیدنی، مورد اضافه شده به برگه خوداظهاری

۱۰ نفر از اهالی استان نرماندی در غرب فرانسه که با هم دوست بودند، در یک روز زیبای بهاری نتوانستند در خانه ماندن را تحمل کنند. آنها با هم قرار گذاشته و برای خرودن مشروب بیرون رفتند.

به نوشته روزنامه «اوئست فرانس»، پلیس با مشاهده این گروه ابتدا از آنها خواست به خانه برگردند و آنها نیز پذیرفتند. اما یکی از مأموران حین بررسی مدارک افراد به برگه خوداظهاری یکی از این افراد متوجه شد که او موردی را به نام «نوش‌خواری» با دست در برگه اضافه کرده و کنار آن را علامت زده است.

او تنها فرد این گروه بود که ۱۳۵ یورو جریمه شد.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین کاری که فرانسوی‌ها پس از قرنطینه انجام خواهند داد، چیست؟

دردسرهای قرنطینه؛ رئیسی که در ویدئوکنفرانس سیب‌زمینی شد

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد