نفت خوشبین به توافق روسیه و عربستان و نگران محتوای ماموریت وزیر انرژی آمریکا

نفت خوشبین به توافق روسیه و عربستان و نگران محتوای ماموریت وزیر انرژی آمریکا
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که عربستان و روسیه در آستانه نشست روز پنج‌شنبه کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس برای پایان دادن به جنگ قیمت به همگرایی رسیده‌اند، آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان همچنان در قبال تعهد به کاهش تولید سکوت کرده تا سرنوشت قیمت نفت تا پایان نشست روز جمعه وزرای انرژی گروه ۲۰ نامشخص بماند.

آگهی

در حالی که عربستان و روسیه در آستانه برگزاری نشست روز پنج‌شنبه کشورهای تولید کننده نفت عضو اوپک و اوپک پلاس برای پایان دادن به جنگ قیمت به همگرایی رسیده‌اند، آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان همچنان در قبال تعهد به کاهش تولید سکوت کرده تا سرنوشت قیمت نفت تا پایان نشست روز جمعه وزرای انرژی گروه بیست نامشخص باقی بماند.

روسیه و عربستان سعودی معتقدند که کاهش کارآمد تولید و مهار سقوط قیمت نفت بدون مشارکت آمریکا ممکن نیست. با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بارها از تشکیلاتی همچون اوپک انتقاد کرده و آن را «انحصارگری غیرقانونی» خوانده تا راه را برای حضور نماینده ایالات متحده در نشست‌های اعضای آن ببندد.

با این حال با فشار عربستان و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مقرر شده تا وزرای انرژی کشورهای گروه بیست از جمله آمریکا روز جمعه گردهم بیایند. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در توضیح دلیل اصرار خود به برگزاری نشست روز جمعه به ریاست عربستان به فایننشیال تایمز گفت: «در حال رسیدن به مرحله‌ای هستیم که پیامدهای قابل توجهی برای ثبات اقتصاد جهانی و میلیون ها کارگر شاغل در صنعت نفت و گاز خواهد داشت و وظیفه اصلی گروه بیست نیز چیزی جز تأمین و حفظ ثبات مالی و اقتصادی بازارهای جهانی نیست.»

در چنین شرایطی سرنوشت قیمت جهانی نفت به محتوای ماموریت روز جمعه دن برولیت، وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا بستگی خواهد داشت. طی این دوره انتظار، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازارهای جهانی، متاثر از خوشبینی حاصل از همسویی عربستان و روسیه، ۷۲ سنت افزایش یافت و به ۳۳ دلار و ۸۰ سنت رسید که بالاترین قیمت نفت در هفته کاری جاری به حساب می‌آید.

قیمت جهانی نفت خام در سه ماهه نخست سال جاری میلادی و تحت تاثیر رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا و افزایش عرضه عربستان و وروسیه حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند که سقوط قیمت ثبات کشورهای وابسته به نفت و ادامه فعالیت تولیدکنندگان نفت شیل ایالات متحده را تهدید می‌کند. با این حال آنها تاکید دارند که با توجه به تخمین افت ۳۵ میلیون میلیون بشکه‌ای تقاضای روزانه نفت، هرگونه توافق کشورهای تولیدکننده برای کاهش تولید به میزانی کمتر از این رقم، چندان به ثبات بازار کمک نخواهد کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زکی یمانی، وزیر نفت پرآوازۀ عربستان سعودی درگذشت

شلیک پنج راکت به مقر شرکت نفتی آمریکایی در بصره؛ ارتش عراق جستجوی عاملان را آغاز کرد

شوک ناپایدار ترامپ و عربستان به بازار؛ قیمت نفت ۳۲ درصد جهش کرد