¨جنجال پیشنهاد تست واکسن سل برای مقابله با کرونا در آفریقا؛ «خوک آزمایشگاهی‌ نیستیم»

Virus Outbreak South Africa Daily Life
Virus Outbreak South Africa Daily Life Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Amirbehnam MASOUMI
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«شاید تحریک‌آمیز باشد، آیا نباید این مطالعات را در آفریقا انجام داد؟ جایی که نه ماسکی وجود دارد و نه درمانی. بخش مراقبت‌های ویژه هم در کار نیست.»

آگهی

پخش یک گفت‌وگوی تلویزیونی در فرانسه که در جریان آن دو پزشک از ایده آزمایش واکسن ب‌ث‌ژ برای مقابله با ویروس کرونا در قاره آفریقا، واکنش‌های تندی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

روز پنجشنبه شبکه تلویزیونی دولتی ال‌سِ‌ای فرانسه سخنان دو پزشک فرانسوی را به صورت زنده پخش می‌کرد. دکتر ژان پل میرا، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کوشن پاریس و کمیل لُشت، مدیر پژوهش‌های موسسه اینسرم (موسسه ملی سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه) از آزمایش واکسن ب‌ث‌ژ بر روی مردم آفریقا دفاع کردند.

در بخشی از این برنامه، دکتر میرا درباره احتمال تاثیر واکسن سل برای تقویت قوای ایمنی بدن در برابر کرونا گفت: «شاید تحریک‌آمیز باشد، آیا نباید این مطالعات را در آفریقا انجام داد؟ جایی که نه ماسکی وجود دارد و نه درمانی. بخش احیاء (مراقبت‌های ویژه) هم در کار نیست. [چنین کاری] شبیه همان کاری است که پیش‌تر صدها پژوهش درباره بیماری ایدز کردند... سراغ تن‌فروشان رفتیم. می‌دانیم که آن‌ها [بدون دفاع] در معرض بیماری قرار دارند و به همین دلیل روی آن‌ها آزمایش می‌کنیم.» مدیر پژوهش‌های موسسه اینسرم هم در پاسخ به این نظر گفت: «حق با شما است. ما هم برنامه‌هایی برای اینگونه مطالعات در آفریقا داریم. البته این پروژه، منافاتی با آزمایش‌های مشابه مثلا در اروپا یا استرالیا ندارد.»

مدیر سازمان غیر دولتی اس‌او‌اس راسیسم سخنان مطرح شده در این برنامه را محکوم کرد

از زمان پخش این برنامه، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و سیاستمداران و نهادهای غیر دولتی فرانسه، سخنان این دو کارشناس را محکوم کردند.

با وجود اطلاعیه اینسرم مبنی بر «خبر جعلی بودن» جنجال‌های ناشی از این برنامه، سازمان غیر دولتی اس‌او‌اس راسیسم، بزرگ‌ترین نهاد مبارزه با نژادپرستی فرانسه با صدور بیانیه‌ای خواستار عذرخواهی شبکه ال‌س‌ای، بیمارستان کوشن و اینسرم شد. اولیویه فور، دبیرکل حزب سوسیالیست فرانسه هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حرف‌ها فقط تحریک آمیز نبود. نمونه حی و حاضر نژادپرستی و استعمارگری بود. آفریقا آزمایشگاه نیست و مردم آفریقا موش صحرایی نیستند.»

دیدیه دروگبا، ستاره فوتبال ساحل عاج و باشگاه‌های فرانسه و بریتانیا، این دیدگاه را نژادپرستانه، تحقیرآمیز و خطرناک توصیف کرد. آقای دروگبا با انتشار پیامی در حساب فیسبوک خود نوشت: «به جای اینکه ما را خوکچه [خوک آزمایشگاهی] بپندارید، به ما برای نجات جان مردم در آفریقا و جلوگیری از پخش این ویروس که همه جهان را به هم ریخته، کمک کنید... رهبران آفریقایی برای محافظت از مردم در برابر چنین توطئه‌های کثیفی مسئول هستند. خدا حافظ همه ما باشد.»

ساموئل اتوئو، ستاره کامرونی فوتبال جهان هم با حمله به این پروژه در فیسبوک خود نوشت:‌ «...آفریقا زمین بازی شما نیست.»

قاره آفریقا کمتر از دیگر مناطق جهان از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است. کشورهای آفریقایی تاکنون کمی بیش از ۷هزار مورد ابتلا و حدود ۳۰۰ مورد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را ثبت کرده اند. با این حال بسیاری از کارشناسان نگران شیوع اپیدمی و بروز فاجعه انسانی در کشورهای عمدتا توسعه نیافته آفریقا هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرونا و «روزنامه‌نگاری بحران» در گفت‌وگو با شمس‌الواعظین

ویروس‌کرونا از آسیا به آفریقا رسید

«مادر کجاست؟»؛ سر لیست راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمانی اروپا به همجنسگراهراسی متهم شد