شیوع کرونا؛ منع رسمی بازدید از اردوگاه‌های پناهجویان در یونان

شیوع کرونا؛ منع رسمی بازدید از اردوگاه‌های پناهجویان در یونان
Copyright MORIA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت یونان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اجازه بازدید و ملاقات از ارودگاه‌های پناهجویان این کشور را تا چهارده روز نخواهد داد.

آگهی

دولت یونان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اجازه ملاقات پناهجویان مستقر در اردوگاه‌ها را لغو کرد. این ملاقات اعم دیدار با خویشاوندان، فعالان حقوق پناهجویان و یا اعضای سازمان های دولتی و مردم نهاد است.

وزارت مهاجرت با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که ورود و خروج به اردوگاه‌های پناهجویان تنها برای کارکنان این اردوگاه‌ها آزاد خواهد بود و همچنین ورود پناهجویان جدید به این اردوگاه‌ها پس از انجام کنترل‌های پزشکی انجام خواهد شد.

یونان با توجه به شیوع ویروس کرونا و مرگ بیش از ۳۸۷ مقرارت سخت‌گیرانه منع رفت و آمد را مانند دیگر کشورهای اروپایی وضع کرده است. یونان پنجمین کشور اروپایی است که بیشترین تعداد مبتلا به کرونا را دارد.

کمپ‌های واقع در جزیره لسبوس یونان که به نوعی دروازه ورودی مهاجران به اروپا است، با چالش ازدحام جمعیت دست و پنجه نرم می کنند.

کمپ موریا در این جزیره که برای اسکان ۳ هزار پناهجو برپا شده است، اکنون نزدیک به بیست هزار پناهجو را در داخل و حاشیه اش جای داده است.

ازدحام جمعیت و احتمال ورود پناهجویان جدید به جزیره لسبوس نگرانی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا را افزایش داده است. روز دوشنبه آتش‌سوزی در کمپ موریا جان یک کودک شش ساله را گرفت.

سازمان‌های حقوق بشری و مدافع حقوق پناهجویان می‌ترسند که دولت های میزبان، از جمله یونان و ایتالیا، بدلیل مشکلات داخلی ناشی از شیوع ویروس، پناهجویان را فراموش کنند.

رافائل شیلهو، کارشناس مهاجرت از سازمان مردم نهاد آکسفام می‌گوید: «در حالی که بحران کرونا باعث ایجاد بلاتکلیفی بسیاری در مورد آینده می شود، بسیار مهم است که دولت‌ها همچنان از آسیب پذیرترین افراد، پناهجویان، محافظت کنند و به وعده های خود مبنی بر ایجاد شرایط ایمن خصوصا به کودکان در این زمان دریغ نکنند.»

این در حالی است که گزارش‌ها و شهادت بسیاری از پناهجویانی که در دو ماه اخیر به جزیره لسبوس رسیده‌اند، نشان می‌دهد که پلیس مرزی یونان با خشونت با پناهجویان برخورد کرده است.

گفته می‌شود که تعدادی مورد ضرب و جرح قرارگرفته‌اند که البته دولت یونان هرگونه خشونت فیزیکی علیه پناهجویان را رد می‌کند. سازمان دیده بان حقوق بشر در گفتگو با ۲۱ پناهجو گزارشی منتشر کرده است که در آن نیروهای امنیتی یونان و افراد مسلح ناشناس، گروه های راست افراطی، پناهجویان را بازداشت کرده و مورد ضرب و شتم و تجاوز جنسی قرار داده‌اند. سپس تمام اموال این پناهجویان از آنها به سرقت می رود و نهایتا آنها به ترکیه بازگردانده می شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دختربچه پناهجو در آتش‌سوزی کمپ موریا در لسبوس یونان جان باخت

آلبوم عکس از پناهجویان در مرز ترکیه با یونان

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند