کرونا در ایران؛ ولایتی، مشاور امور بین‌الملل خامنه‌ای قرنطینه شد

کرونا در ایران؛ ولایتی، مشاور امور بین‌الملل خامنه‌ای قرنطینه شد
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران در حالی همچنان روند صعودی شیوع ویروس کرونا را سپری می‌کند که سازمان جهانی بهداشت روز گذشته ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) به کمبود امکانات و تجهیزات در این کشور اشاره کرد و گفت که تلاش دارند حمایت‌های بیشتری را برای کمک به ایران جلب کنند.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات در ایران گفت که تلاش دارد حمایت‌های بیشتری را برای کمک به ایران جلب کند.

از سوی دیگر در حالی که ایران همچنان شاهد روند صعودی شیوع ویروس کروناست، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که این کشور از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با کرونا درخواست ۵ میلیارد دلار کمک کرده است.

همزمان گرچه طبق آمارهای رسمی تا روز چهارشنبه شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در گیلان ۵۳۹ نفر بوده است با این حال استاندار گیلان می‌گوید که تمام این استان آلوده است.

آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در ایران در روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ را در این مطلب پیگیری کنید.

ولایتی قرنطینه شد

علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر ایران به دلیل ظهور علائم ابتلا به ویروس جدید کرونا قرنطینه شد.

وی که ریاست بیمارستان مسیح دانشوری در تهران را برعهده دارد از چهره های نزدیک به علی خامنه ای، رهبر ایران محسوب می شود.

رسانه های ایران گزارش دادند که وضعیت عمومی علی اکبر ولایتی «خوب و رو به بهبودی» است.

علی اکبر ولایتی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ به مدت ۱۶ سال وزیر خارجه ایران بود. وی در سال ۱۳۹۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و با کسب شش درصد آراء از بین شش نامزد در جایگاه پنجم قرار گرفت.

استاندار تهران: ادارات تعطیل نمی‌شوند

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران درباره احتمال تعطیلی ادارات در پایتخت گفت: «رئیس جمهور هم در هیئت دولت اشاره کرد که بنابر تعطیلی نیست.»

وی افزود: « ۱۵ گروه شامل افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بیماران دارای وضعیت ویژه‌ یا کسانی که امکان دورکاری دارند می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند تا به این ترتیب بار حضور افراد را در سازمان‌های دولتی به حداقل برسانیم و از طرفی هم مشکلاتی هم برای کسانی که پیگیر کارهای خودشان هستند ایجاد نشود.»

ظریف در نامه‌ای به گوترش خواستار رفع تحریم‌های آمریکا شد

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت که محمد جواد ظریف در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا شد.

شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در ایران از ۱۰ هزار نفر فراتر رفت

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران از جان‌باختن ۷۵ نفر دیگر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در کشور خبر داد و گفت مجموع جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۴۲۹ نفر رسید.

وی درباره افراد جدید مبتلا شده به این ویروس گفت: « از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۰۷۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۰۰۷۵ نفر افزایش یافت.»

سخنگوی وزارت بهداشت از بهبود ۳ هزار ۲۷۶ نفر در ایران نیز خبر داد.

وزیر بهداشت: موج ورود کرونا در قم و گیلان منفی شد

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران بر لزوم افزایش سرعت تشخیص افراد مبتلا به ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در کشور در این هفته به ۵۰ آزمایشگاه رسید و هفته دیگر به ۷۰ آزمایشگاه خواهد رسید.

وی درباره دو استان گیلان و قم گفت: در چند روز گذشته موج ورود بیمار نسبت به خروج آن منفی شده است و اکنون در گیلان و قم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که امواج طوفانی بیماری را نداریم و همکاران ما در این دو سه روز به آرامش نسبی بعد از آن طوفان رسیدند.

وزیر بهداشت ایران اقدام‌های جدید را بخشی از برنامه بسیج ملی کرونا اعلام کرد و همزمان ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت را پیش از این به کرونا مبتلا شده بود و دوران درمان را سپری کرده است، به عنوان نماینده ویژه خود و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا منصوب کرد.

درخواست کمک ۵ میلیارد دلاری ایران ایران از صندوق بین‌المللی پول

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران از درخواست کمک ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا در ایران خبر داد و نوشت: «واکنش جامعه جهانی و صندوق بین المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس باشد.»

آگهی
واکنش جامعه جهانی و صندوق بین المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس باشد
عبدالناصر همتی
رئیس کل بانک مرکزی ایران

وی در نوشته‌ای اینستاگرامی به بیانیه چند روز پیش رئیس صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد و گفت: «جامعه بین الملل از صندوق بین المللی پول خواسته تا با ابزارهای مالی خود به کمک کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و پشتیبانی ها را در قالب کمک های مالی اضطراری به میزان ۵۰ میلیارد دلار اعطا کند.»

وی با اشاره به درخواست ایران گفت: « پیرو این اعلام و برای بهره مندی از این حق ایران، روز جمعه ۱۶ اسفند ماه، نامه ای به خانم کریستالیناگئورگیوا رئیس صندوق بین المللی پول، نوشته و اعلام کردم؛ براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء، از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پر قدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره مندی از «تسهیلات تأمین مالی سریع،RFI » درحدود ۵ میلیارد دلار می‌باشیم.»

وی در عین حال افزود: « همزمان بانک مرکزی از همه ابزارهای ممکن خود،بمانند قبل، برای پشتیبانی از هموطنان عزیز و غلبه بر‌ مشکلات استفاده خواهد کرد.»

همزمان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز درخواست رئیس بانک مرکزی این کشور را تکرار کرد و در توئیتی نوشت: «صندوق بین‌المللی پول و هیأت مدیره آن باید به دستور صندوق پایبند باشند، در طرف صحیح تاریخ قرار بگیرند و مسئولانه عمل کنند.»

استاندار: جای جای گیلان آلوده است

ارسلان زارع، استاندار گیلان این استان را از کانون‌های آلوده به ویروس کرونا در ایران عنوان کرد و گفت: «جای جای این استان آلوده است.» وی از مردم خواست که از سفر به گیلان خودداری کنند. وی در گفت‌وگو با تلویزیون ایران تصریح کرد که ۷۰ درصد مردم این استان توصیه‌ها مبنی بر اینکه در خانه بمانند را با جدیت رعایت می‌کنند.

آگهی
به‌دلیل وجود آلودگی و اینکه امکان ضدعفونی کردن همه اماکن نیست، تاکید می کنیم که هموطنان مسافرت خود را به ایام تابستان موکول کنند تا میزبان خوبی برای آنان باشیم
ارسلان زارع
استاندار گیلان

استاندار گیلان اظهار کرد: «به‌دلیل وجود آلودگی و اینکه امکان ضدعفونی کردن همه اماکن نیست، تاکید می کنیم که هموطنان مسافرت خود را به ایام تابستان موکول کنند تا میزبان خوبی برای آنان باشیم.»

همزمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گزارشی گفته است که وضعیت بیمارستان‌های گیلان نگران کننده است. در بخشی از این گزارش آمده است: « هرچند به اصحاب رسانه اجازه ورود به داخل بیمارستان ها داده نمی شود ولی از درون بیمارستان های شرق گیلان خبر می رسد که به سبب کمبودها، خدمات کافی در این بیمارستان ها ارایه نمی شود و پر بودن تخت های بیمارستانی معضل دیگری است که گریبانگیر مدیریت بهداشت استان گیلان شده است .»

در این گزارش همچنین با استناد به منابعی در داخل بیمارستان‌های گیلان آمده است: « تجهیزات برای پرستاران هنوز کافی و استاندارد نرسیده ، نیروی انسانی کافی برای رسیدگی به بیماران تنفسی و کرونایی وجود ندارد و جان کادر پزشکی و پرستاری در خطر است که بیش از هر چیز دیگری نیاز به یک عزم ملی است.»

نماینده مجلس: مازنداران باید کاملا قرنطینه شود

علی محمد شاعری، نماینده بهشهر در مجلس ایران به ایسنا گفت: «تلفات در مازندران در حال افزایش است. قرنطینه ۱۰۰ درصدی نیاز اصلی شهر است. مردم به اندازه کافی تاوان قرنطینه نکردن را پرداخته‌اند؛ لذا غیر از شمال کشور، سایر شهرهای سیاحتی و زیارتی نیازمند قرنطینه حداکثری هستند.»

تلفات در مازندران در حال افزایش است. قرنطینه ۱۰۰ درصدی نیاز اصلی شهر است. مردم به اندازه کافی تاوان قرنطینه نکردن را پرداخته‌اند
علی محمد شاعری
نماینده بهشهر در مجلس ایران

نماینده بهشهر تاکید کرد که تأسیس بیمارستان صحرایی نیاز فوری و ضروری استان‌ مازندران است. باید چند منطقه مهم در شمال کشور در نظر گرفته شود تا پاسخگوی بیماران جدید باشد. در غیر این صورت باید منتظر بحران خطرناک و فراگیر در مازندران باشیم.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتشار ویدئویی جدید از علی‌ اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی واکنش برانگیز شد

خامنه‌ای: برخی برای دستمال توالت به جان هم افتادند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود