ایران: تعهدی برای اجابت همه درخواست‌های آژانس انرژی اتمی نداریم

آژانس بین المللی انرژی اتمی
آژانس بین المللی انرژی اتمی Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای غریب‌آبادی معتقد است که این درخواست‌ها مبتنی بر مطالبی است که وی آن‌ها را «جعلی» توصیف می‌کند و می‌گوید که مربوط به «سرویس‌های جاسوسی» است.

آگهی

کاظم غریب ‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در واکنش به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که می‌گوید ایران برای بازرسی از چند سایت شناسایی شده همکاری لازم را نمی‌کند، تاکید کرد که این درخواست‌ها «هیچ تعهدی را نیز برای ایران در جهت اجابت این درخواست‌ها ایجاد نمی‌کند.»

آقای غریب‌آبادی معتقد است که این درخواست‌ها مبتنی بر مطالبی است که وی آن‌ها را «جعلی» می‌خواند و می‌گوید که مربوط به «سرویس‌های جاسوسی» است.

وی در این‌باره تاکید کرد: «طرح هرگونه درخواست روشنگری یا دسترسی تکمیلی از سوی آژانس [بین‌المللی انرژی اتمی] مبتنی بر مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی از جمله رژیم صهیونیستی نه‌تنها در مغایرت با اسناد تأسیسی آژانس و نظام راستی‌آزمایی قرار دارد، بلکه هیچ تعهدی را نیز برای ایران در جهت اجابت این درخواست‌ها ایجاد نمی‌کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته، سه مارس (۱۳ اسفند) همزمان با گزارش دوره‌ای خود در گزارشی محرمانه به کشورهای عضو گفته بود که سه سایت را در ایران شناسایی کرده است که احتمال می‌رود تهران از آنها یا برای ذخیره مواد هسته‌ای استفاده می‌کند و یا در آنجا فعالیت‌های هسته‌ای بدون اعلام به ناظران بین‌المللی دارد.

به گفته آسوشیتدپرس که به این گزارش محرمانه دسترسی پیدا کرده است، دیپلمات‌های نزدیک به آ‌‌ٰژانس می‌گویند که این نهاد ناظر بین‌المللی قصد دارد به دلیل عدم همکاری ایران برای بازرسی از این سایت‌ها، تهران را توبیخ کند.

طبق این گزارش، آژانس بین‌المللی گفته است که سوالاتش را درباره سایت‌های اعلام نشده در سه نامه جداگانه برای ایران فرستاده اما تا کنون پاسخ مناسبی دریافت نکرده است.

آمریکا و اسرائیل در تلاش هستند تا روابط و همکاری‌های فعال و سازنده میان آژانس و ایران را با اعمال فشار به آژانس برای خروج از وظایف اساسنامه‌ای خود، با اخلال مواجه کنند
کاظم غریب ‌آبادی
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش

اما آقای غریب‌آبادی در واکنش به این گزارش تاکید کرد: «متأسفانه یک بار دیگر، آمریکا و رژیم اسرائیل در تلاش هستند تا روابط و همکاری‌های فعال و سازنده میان آژانس و ایران را با اعمال فشار به آژانس برای خروج از وظایف اساسنامه‌ای خود، با اخلال مواجه کنند.»

وی افزود: «ایران در حال جلوگیری از ایجاد یک بدعت غیراصولی و خطرناک در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که می‌خواهد به مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی اعتباربخشی کند.»

طبق گزارش روز گذشته آسوشیتدپرس، آژانس همچنین می‌گوید که تهران در ماه ژانویه تقاضای این نهاد را برای دسترسی به دو سایت رد کرده است. به گفته آژانس، تهران در تاریخ ۲۸ ژانویه در پاسخی گفته است: «ایران هر نوع ادعایی درباره فعالیت‌های گذشته‌اش را به رسمیت نمی‌شناسد و خود را موظف به پاسخگویی به چنین ادعاهایی نمی‌داند.»

نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش، معتقد است این درخواست آژانس حاکمیت ملی آن‌ها را مخدوش می‌کند. وی تصریح کرد: «چنانچه کشورها در مقابل این‌گونه توطئه‌ها اقدامات بنیادین صورت ندهند، حاکمیت ملی آنها مخدوش خواهد شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریبا به ۸ برابر حد مجاز رسیده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: رد اورانیوم در سایتی اعلام نشده در ایران پیدا شد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند