هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران بازرسی از ۲ سایت را نمی‌پذیرد

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران بازرسی از ۲ سایت را نمی‌پذیرد
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیپلمات‌های نزدیک به آ‌‌ٰژانس می‌گویند که این نهاد ناظر بین‌المللی قصد دارد به دلیل عدم همکاری ایران برای بازرسی از سایت‌های اعلام نشده، ایران را توبیخ کند.

آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که سه سایت را در ایران شناسایی کرده است که احتمال می‌رود تهران از آنها یا برای ذخیره مواد هسته‌ای استفاده می‌کند و یا در آنجا فعالیت‌های هسته‌ای بدون اعلام به ناظران بین‌المللی دارد.

دیپلمات‌های نزدیک به آ‌‌ٰژانس می‌گویند که این نهاد ناظر بین‌المللی قصد دارد به دلیل عدم همکاری ایران برای بازرسی از این سایت‌ها، ایران را توبیخ کند.

آژانس روز سه‌شنبه در گزارشی محرمانه به کشورهای عضو که آسوشیتدپرس به آن دست یافته، گفته است که سوالاتش درباره سایت‌های اعلام نشده را در سه نامه جداگانه برای ایران فرستاده اما تاکنون پاسخ مناسبی دریافت نکرده است.

آژانس همچنین می‌گوید که تهران در ماه ژانویه تقاضای این نهاد را برای دسترسی به دو سایت رد کرده است. به گفته آژانس، تهران در تاریخ ۲۸ ژانویه در پاسخی گفته است: «ایران هر نوع ادعایی درباره فعالیت‌های گذشته‌اش را به رسمیت نمی‌شناسد و خود را موظف به پاسخگویی به چنین ادعاهایی نمی‌داند.»

آژانس می‌گوید که درخواستهایش برای شفاف سازی درباره این سایت‌ها با تعهد گسترده‌تر ایران برای دادن اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ایش طبق برجام، تطابق دارد.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان ذخایر اورانیوم ایران در ۱۹ فوریه سال جاری از ۱۵۰۰ کیلوگرم عبور کرده است که ۵ برابر ذخایری است که طبق برجام ایران مجاز به نگهداری آن است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این گفته بود در یکی از نقاط خارج از تهران که پیش‌تر به این سازمان اعلام نشده بود، ذرات اورانیوم کشف کرده که به نظر می‌رسد ادعاهای آمریکا و اسرائیل درباره وجود یک انبار هسته‌ای مخفی را تایید می‌کند.

در پی خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، تهران در چندین نوبت اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کرده است؛ تهران معتقد است که قدرتهای جهانی بویژه طرف‌های اروپایی برجام، در عمل به مفاد برجام، اقدام موثری انجام نداده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریبا به ۸ برابر حد مجاز رسیده است

آژانس انرژی اتمی: ایران مجوز دسترسی به مراکز هسته‌ای‌اش را صادر کند

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد