عبور سکه از مرز ۶ میلیون تومان؛ بانک مرکزی ایران: در برابر هیجان بازار ارز صبوری می‌کنیم

عبور سکه از مرز ۶ میلیون تومان؛ بانک مرکزی ایران: در برابر هیجان بازار ارز صبوری می‌کنیم
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با ادامه نوسان شدید قیمت ارز در بازار تهران و عبور قیمت هر قطعه تمام سکه طلا از مرز ۶ میلیون تومان، رئیس کل بانک مرکزی ایران با انتشار پستی اینستاگرامی به مردم وعده داد تا با «اتکا به رهیافت صبر و تدبیر» ثبات لازم را به بازار باز خواهد گرداند.

آگهی

همزمان با ادامه نوسان شدید قیمت ارز در بازار تهران و عبور قیمت هر قطعه تمام سکه طلا از مرز ۶ میلیون تومان، رئیس کل بانک مرکزی ایران با انتشار پستی اینستاگرامی به مردم وعده داد تا «با اتکا به رهیافت صبر و تدبیر» ثبات لازم را به بازار باز خواهد گرداند.

پس از آن که گروه ویژه اقدام مالی‌ (FATF) روز جمعه (۲۱ فوریه) بار دیگر ایران را به دلیل تعلل در تصویب استانداردهای بین‌المللی برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم به فهرست سیاه خود بازگرداند، بازار ارز ایران در جریان معاملات روزهای شنبه و یکشنبه شاهد نوسان قیمت ۲ هزار تومانی بود، به طوری که نرخ فروش دلار در بازار تهران در فاصله ۱۴ هزار و ۴۵۰ تا ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان نوسان داشت.

بدین ترتیب پس از آن که بهای فروش دلار رکورد قیمتی سال جاری خورشیدی را در داد وستدهای نیمروز شنبه و یکشنبه شکست، نرخ آن با نزدیک شدن به ساعات پایانی معاملات تا حدود ۱۵ هزار و ۳۵۰ عقب نشست.

بالاترین نرخ دلار در طول معاملات سال ۱۳۹۸ در جریان مبادلات روز ۱۹ اردیبهشت ماه گذشته و به میزان ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان به ثبت رسیده بود.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز یکشنبه در واکنش به نوسان شدید نرخ دلار در بازار آزاد با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود تاکید کرد:«بانک مرکزی با هیجانات بازار هیجانی برخورد نمی کند.» آقای همتی در ادامه این نوشته کوتاه خود اعلام کرد که بانک مرکزی ایران با رویکرد اصولی و استفاده از امکانات و روش‌های تجربه شده خود در طول ماه‌های گذشته و با رهیافت صبر و تدبیر، تلاش‌ها برای سفته بازی از طریق تحمیل شوک به بازار ارز را با تقویت اقدامات در دست اجرا، خنثی و ثبات لازم را به بازار اعاده خواهد کرد.

البته بانک مرکزی ایران نیز طی معاملات دو روز گذشته بهای عرضه ارز در سامانه رسمی تحت نظارت و مدیریت خود را در مجموع ۵۵۰ تومان افزایش داد و به ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان رساند.

همزمان با نوسان صعودی قیمت دلار در بازار ایران و رشد ۲۳ دلاری قیمت جهانی اونس طلا در معاملات روز جمعه، قیمت سکه و طلا در روزهای شنبه و یکشنبه رکوردهای جدید از خود بر جای گذاشت. چنان که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار برای نخستین بار از مرز ۶۱۸ هزار تومان فراتر رفت و قیمت هر قطعه تمام سکه طلا هم تا ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان صعود کرد.

بهای هر اونس طلا به دلیل تعطیلی پایان هفته بازارهای جهانی در روز یکشنبه همچنان ۱۶۴۳ دلار بود.

البته با نزدیک شدن به دقایق پایانی داد و ستدهای روز یکشنبه بازار تهران و افت نسبی نوسان صعودی نرخ دلار، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۶۰۰ هزار تومان پایین آمد و بهای هر قطعه تمام سکه طلا نیز به آستانه ۶ میلیون تومان بازگشت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۴۳ درصد ارز صادرات به ایران بازنگشته؛ صعود دلار به دلیل FATF است یا کسری بودجه دولت؟

سقوط ۱۵ درصدی نرخ ریال در ۴۱‌ سالگی انقلاب ۵۷؛ صعود ۵۵۰ تومانی دلار آمریکا در بهمن

۸ عامل سرنوشت‌ساز دلار در ۳ ماه آخر سال؛ خط مقاومت بازار شناسایی شد