حملات هوایی روسیه در سوریه و پشتیبانی توپخانه‌ای ترکیه از حمله شورشیان

شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه در منطقه‌ای خارج از ادلب
شبه‌نظامیان مخالف دولت سوریه در منطقه‌ای خارج از ادلب Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترکیه، روسیه و ایران قصد دارند در اوایل ماه آینده میلادی در تهران با یکدیگر ملاقات کنند تا درباره سوریه و به ویژه اوضاع در ادلب رایزنی کنند.

آگهی

هواپیماهای جنگی روسی بار دیگر به شهرهای تحت کنترل شورشیان سوریه حمله کردند و ارتش ترکیه نیز با آتش توپخانه خود از حملات شورشیان در جای دیگری پشتیبانی کرد.

روز پنج‌شنبه یکم اسفند، جنگ در حالی در شمال غربی سوریه شدت گرفت که مقام‌های روسیه و ترکیه ظاهرا برای دستیابی به توافقی با هدف پایان دادن هر چه سریع‌تر نبرد در این منطقه تلاش می‌کنند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به سوریه هشدار داده بود که در صورت عقب‌نشینی نکردن با حمله ارتش این کشور روبرو می‌شود. در پی انتشار این اظهارات هشدارآمیز، تب جنگی شدیدتر در شمال غربی سوریه بالا گرفته و هر لحظه احتمال درگیری مستقیم ارتش ترکیه با نیروهای دولتی سوریه می‌رود.

«دو سرباز ترک کشته شدند»

امدادگران حاضر در سوریه و برخی شاهدان دیگر به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که هواپیماهای جنگی روسی روز پنجشنبه حملات خود به شهرهای «داره عزه» و «اتارب» در غرب استان حلب را از سر گرفته‌اند.

وزارت دفاع ترکیه عصر پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه بمباران این مناطق به دست هواپیماهای روسیه دست کم دو سرباز ارتش ترکیه کشته و ۵ نفر دیگر از انان مجروح شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه عصر پنج‌شنبه اعلام کرد ارتش این کشور به شبه‌نظامیانی که قصد داشته‌اند در ادلب به سربازان سوری حمله کنند، یورش برده و آنها را عقب رانده است.

سربازان سوریه با حمایت نیروهای روسی از ماه دسامبر گذشته تاکنون در تلاشند تا در نبردی خونین، آخرین سنگرهای شورشیان در استان ادلب و حلب را برچینند. این رویداد احتمالا یکی از آخرین برگ‌های دفتر جنگ داخلی ۹ ساله در سوریه است.

پوشش توپخانه‌ای ارتش ترکیه

همزمان در همین منطقه، سربازان ترکیه برای جلوگیری از پیشرفت‌های بیشتر ارتش سوریه به همراه شبه نظامیان متحد ایران، یک خط دفاعی تشکیل داده‌اند.

مخالفان دولت اسد می‌گویند که در استان ادلب، ارتش ترکیه با پوشش آتش توپخانه از حمله شورشیان برای بازپس‌گیری روستای نیرب و شهر راهبردی سراقب پشتیبانی کرده است. این دو شهر به دست نیروهای دولتی سوریه از شورشیان باز پس گرفته شده است.

با این حال به نظر نمی‌رسد که عملیات پشتیبانی توپخانه‌ای ارتش ترکیه همان حمله گسترده‌ای باشد که اردوغان آن را به عنوان تهدید و هشدار نهایی به سوریه اعلام کرده بود.

مذاکره روسیه و ترکیه

روز پنج‌شنبه همچنین خبر رسید که در مذاکرات میان دولت‌های مسکو، متحد اصلی حکومت بشار اسد، و آنکارا که از برخی جناح‌های شورشی سوریه پشتیبانی می‌کند، پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ترکیه و روسیه تلاش می‌کنند تا از بروز جنگی گسترده‌تر و رویارویی مستقیم در سوریه پرهیز کنند.

مقام‌های ترکیه روز پنجشنبه در مورد این مذاکرات خوش‌بین‌تر از روس‌ها به نظر می‌رسند و یکی از آنها گفته که آخرین دور گفتگوهای آنها «بدون نتیجه نبوده» است.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که در جریان مذاکرات میان او و همکارانش با مقام‌های روسی، گفتگوهای نزدیکی انجام گرفته که البته هنوز در «سطح مطلوب» نیست.

ترکیه و روسیه یکدیگر را به نقض توافق‌نامه‌ای متهم می‌کنند که دو کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی آن را امضا کردند و برابر آن دو طرف قرار بوده پست‌های بازرسی در ادلب ایجاد کنند.

ترکیه می‌گوید برخی از پست‌هایی که این کشور در ادلب ایجاد کرده به دست نیروهای دولت سوریه محاصره شده است.

یک مقام رسمی ترک که نامش فاش نشده گفته است که ترکیه، روسیه و ایران قصد دارند در اوایل ماه آینده میلادی در تهران با یکدیگر ملاقات کنند تا درباره سوریه و به ویژه اوضاع در ادلب رایزنی کنند. وی گفته ممکن است یک هیئت روسی قبل از آن به آنکارا سفر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزرگراه ۴۵۰ کیلومتری دمشق-حلب پس از ۸ سال بار دیگر باز شد

وزارت دفاع ترکیه: سوریه ۵ سرباز ما را کشت که بلافاصله انتقام گرفتیم

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد