سنای آمریکا تصویب کرد: دولت ترامپ بدون اجازه کنگره حق اقدام نظامی علیه ایران را ندارد

سنای آمریکا تصویب کرد: دولت ترامپ بدون اجازه کنگره حق اقدام نظامی علیه ایران را ندارد
Copyright Copyright 2020 The Associated Press. All rights reservedSusan Walsh
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سنای آمریکا تصویب کرد: دولت ترامپ بدون اجازه کنگره حق اقدام نظامی علیه ایران را ندارد

آگهی

نمایندگان مجلس سنای آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که برابر آن رئیس جمهوری این کشور بدون مجوز کنگره حق استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را ندارد.

این قطعنامه که دو هفته پیش اعضا مجلس نمایندگان آمریکا آن را تصویب کرده بودند، روز پنج شنبه ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) با ۵۵ رأی موافق سناتورهای آمریکایی در برابر ۴۵ رأی مخالف به تصویب رسید.

قطعنامه تصویب شده از رئیس جمهوری ایالات متحده می‌خواهد نیروهای آمریکایی را در تنش نظامی با ایران درگیر نکند مگر آن که کنگره آمریکا پیش از آن اعلان جنگ کرده یا مجوز ویژه‌ای را برای استفاده از قوه قهریه نظامی علیه ایران تصویب کرده باشد.

با این حال این قطعنامه چون اصطلاحا از نوع قطعنامه‌های «موازی» است، پس از تصویب نهایی در سنا نیازی به امضا رئیس جمهوری ندارد و بنابراین در حکم قانون لازم‌الاجرا نیست.

اپلیکیشن یورونیوز را از گوگل‌پلی دانلود کنید

اعضا دموکرات مجلس سنای آمریکا که پیشنهاد دهنده این قطعنامه بودند در این مجلس در اقلیت هستند و تنها ۴۷ کرسی را در اختیار دارند، اما آنها توانستند با جذب هشت تن از سناتورهای جمهوریخواه به اکثریت مورد نظر برای تصویب پیشنهاد خود برسند.

بر اساس قانون آمریکا، اگر مصوبه‌ای در دو مجلس کمتر دو سوم آرا را به دست آورده باشد، رئیس جمهوری می‌تواند آن را وتو کند. اما مصوبه ضد جنگ با ایران که امروز تصویب شد چون پیش از این در کنگره با بیش از دو سوم آرا به تصویب رسیده بود، نیازی به اکثریت مطلق سنا برای پرهیز از وتوی رئیس جمهوری نداشت و تنها با یک اکثریت نسبی تأیید شد.

تیم کین، سناتور دموکرات که از تنظیم‌کنندگان و پیشنهاددهندگان اصلی این طرح است، گفت که این پیشنهاد نه حاوی «پیام ضعف» که «نشانه قدرت» آمریکاست. کین در دفاع از مصوبه سنا در نشست روز پنج‌شنبه گفت: «این به خصوص برای مردم [ایران] که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند پیام دارد [...] چون آنها هم به دنبال حاکمیت قانون هستند.»

دونالد ترامپ ساعاتی پیش از به رأی گذاشته شدن طرح پیشنهادی دموکرات‌ها در مجلس سنا در توییتر از سناتورها خواسته بود تا به آن رأی ندهند و گفته بود که رأی دادن به این طرح به معنی فرستادن «سیگنال بد» به ایران است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توئیت‌های رئیس جمهوری آمریکا؛ دومین وزیر دادگستری ترامپ به فکر استعفاء است

نطق سالانه ترامپ؛ دفاع از کشتن سلیمانی و دعوت دوبارۀ ایران به مذاکره

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت