روحانی در سالگرد انقلاب ۵۷: در ۲۲ بهمن مردم آزاد هستند که به خیابان بیایند یا نیایند

روحانی در سالگرد انقلاب ۵۷: در ۲۲ بهمن مردم آزاد هستند که به خیابان بیایند یا نیایند
Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ایران:‌ «انقلاب بر مبنای آن بود که درِ انتخابات بسته شده بود، انسداد در و دروازه انتخابات مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ این زنجیر را پاره کنند و راه را بر انتخابات باز کنند.»

آگهی

در آستانه چهل‌ و یکمین سالگرد انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، مراسم گوناگونی از جمله راهپیمایی و سخنرانی مقامات حکومتی روز سه‌شنبه در تهران و صدها شهر دیگر برگزار شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سخنرانی مراسم ۲۲ بمهن در میدان آزادی تهران با اشاره به اینکه «تمام انقلاب ما در واقع یک انتخاب بود» گفت: «مردم بین یک رژیم فاسد وابسته به آمریکا و یک نظام مردم سالار دینی،‌ بین یک فاسدی مثل شاه ملعون و انسانی با ایمان و با دانش و سیاست همچون امام،‌ امام را ملت ما انتخاب کردند.»

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت که اگر امروز هم این انتخاب در پیش روی مردم باشد، مردم باز هم مانند ۴۱ سال پیش انتخاب خواهند کرد.

حسن روحانی با اشاره به اینکه «اگر رژیم فاسد گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد نیازی به انقلاب نبود» بستن راه انتخابات را به معنای «باز کردن راه انقلاب» توصیف کرد و افزود:‌ «انقلاب بر مبنای آن بود که درِ انتخابات بسته شده بود، انسداد در و دروازه انتخابات مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ این زنجیر را پاره کنند و راه را بر انتخابات باز کنند.»

رئیس جمهوری با اشاره به انتخابات مجلس در دوم اسفند سال جاری از مردم خواست تا در برابر انتخابات منفعل نباشند و با صندوق رای قهر نکنند. حسن روحانی صندوق رای را «منجی» توصیف کرد و گفت: «به هر صورت باید پای صندوق انتخابات برویم، امام ما را به انتخابات دعوت کرد که ما صندوق رای را رها نکنیم...دوم اسفند پای صندوق رای برویم یک بار دیگر افتخار بیافرینیم، به همه دشمنان اعلام کنیم راه و مسیر مردم ما؛ آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.»

آقای روحانی همچنین در بخشی از سخنانش درباره انتخابات گفت: «ممکن است در یک انتخاب گله و انتقاد داشته باشیم، اشکالی ندارد انتقاد آزاد است، اما مردم عزیز ایران، انتقاد باشد، منتقد باشیم اما خواهش می‌کنم انفعال نباشد و منفعل نشویم.»

تسنیم

«راهپیمایی ۲۲ بهمن نشانه حمایت مردمی از حاکمیت جمهوری اسلامی است»

رئیس جمهوری ایران حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را نشانه حمایت مردمی از جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: «در ۲۲ بهمن مردم آزاد هستند که به خیابان بیاییند و بار دیگر با امام و رهبری بیعت کنند و یا اینکه در خانه بمانند، اما مردم هر سال انتخاب و راهپیمایی را انتخاب کردند، مسیر ما مسیر انتخابات است. »

حسن روحانی همچنین به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه به دست نیروهای آمریکایی اشاره کرد و گفت که مردم در خیابان از نیروهای مسلح و دولت «انتقام خون شهید قاسم سلیمانی را خواستند...مردم انتقام را خواستند و نیروهای مسلح سخن مردم را به کرسی نشاندند.»

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با شلیک پدافند سپاه پاسداران گفت: «آن روز که هواپیما در کنار فرودگاه سقوط کرد و قلب ما و رهبری را سوزاند، مردم از ما عذرخواهی خواستند و نیروهای مسلح ما عمل کردند و سریعا از مردم عذرخواهی کردند و اعلام کردند که دقت خواهند کرد چنین اشتباهی هیچگاه تکرار نشود. نیروهای مسلح با مردم است و به خواست مردم عمل می‌کند و در کنار مردم است. این راهی است که انقلاب اسلامی تعیین کرده است.»

تسنیم

حسن روحانی همچنین به بحث‌های داخلی مرتبط به دو گانه «مقاومت یا دیپلماسی» اشاره کرد و گفت: «گاهی انتخاب بین این یا آن غلط است، مقاومت یا دیپلماسی غلط است، هر دو، هم مقاومت و هم دیپلماسی. شهید سلیمانی هم سردار میدان جنگ بود و هم یک دیپلمات ارشد در مذاکره بود. شهید سلیمانی در مسیر رفتن به جلسه گفتگو با نخست وزیر عراق شهید شد، شهید سلیمانی به سمت میدان جنگ نمی‌رفت به سمت میدان دیپلماسی می‌رفت که شهید شد.»

روحانی همچنین عبارت «یا جمهوری یا اسلامی» را «سخن غلطی» ارزیابی کرد و گفت:‌ «ممکن است افرادی فکر کنند ما جمهوری را تضعیف کنیم تا اسلامیت را تقویت کنیم. با کمال ادب و احترام به این دوستان عزیز می‌گویم اشتباه می‌فرمایید. تضعیف جمهوریت، تقویت اسلامیت نیست. جمهوریت و اسلامیت در کنار همه هستند این یا آن در اینجا درست است.»

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخشی از سخنانش به نقش آمریکا در منطقه اشاره و تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «سیاستی شکست خورده» توصیف کرد و گفت: «آمریکا می‌خواهد ملت ایران را از پا درآورد. چه می‌خواهد آمریکا؟ آمریکا ملت تسلیم شده می‌خواهد. آمریکا کشور غارت شده و دولتی که پشیمان شده و نمی‌خواهد بار مسئولیت را بر دوش داشته باشد.»

حسن روحانی در سخنرانی میدان آزادی همچنین گفت کسانی که فکر می‌کنند ما در برابر آمریکا نمی‌توانیم بایستیم و پیشرفت کنیم در خطا و اشتباه هستند. رئیس جمهوری ایران با اشاره با وضعیت اقتصاد داخلی گفت که امروز ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور شاغل هستند که به معنای آن است که ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به آمار اشتغال خالص اضافه شده است.

ابراهیم رئیسی: رای ملت ایران به مقاومت است نه مذاکره

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران در سخنانی در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در مشهد با اشاره به اینکه «رای ملت ایران به مقاومت است و نه مذاکره» گفت:‌ «مردم دشمن‌ستیز هستند اما روی سخن ما با تفکر و اندیشه غیرانقلابی است که کار را مشکل می‌کند؛ به جای تکیه بر اقتصاد مقاومتی و مستقل به اقتصاد وابسته می‌اندیشد و نگاهش به اقتصاد، اقتصاد پویا و بالنده و مقاومتی نیست و نگاهش به سیاست نیز سیاست انقلابی نیست بلکه پیامی که می‌دهد، پیام مذاکره و نه مقاومت است و مردم اثبات کردند که در تشییع پیکر شهید سلیمانی، رایشان به مقاومت است نه مذاکره.»

رئیس قوه قضاییه در بخشی از سخنانش به حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: «درهم کوبیده شدن پایگاه دشمنان انقلاب اسلامی و شکسته شدن ابهت پوشالی آمریکایی‌ها روزی خدایی و مبتنی بر ۲۲ بهمن ۵۷ بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چپ ایران چهار دهه پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ (بخش سوم و پایانی)

مروری بر مطبوعات؛ چهل سال پیش در چنین روزی: ۲۲ بهمن سال ۵۷

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند