پیامد مذاکرات در تهران؛ اروپا قصد ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت را ندارد

نیروگاه هسته ای بوشهر
نیروگاه هسته ای بوشهر Copyright ایرنا
Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر دو روزه به تهران اعلام کرد که اروپا بطور نامحدود مهلت حل و فصل اختلافات در رابطه با برجام را تمدید خواهدکرد.

آگهی

جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر دو روزه خود به ایران گفت که اتحادیه اروپا بطور «نامحدود مهلت حل و فصل اختلافات در رابطه با برجام را تمدید می کند تا از رفتن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل یا اعمال تحریم های جدید علیه ایران جلوگیری به عمل آید.»

این سخنان رئیس اسپانیایی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی مطرح می شود که در چهاردهم ژانویه گذشته سه کشور اروپایی امضاکننده برجام، فرانسه و بریتانیا و آلمان، ایران را متهم کردند که در حال نقض تعهدات خود در قبال توافق هسته ای است و به تهران اعلام کردند سازوکار حل اختلاف را بکار می اندازند.

این اقدام تروئیکا پس از آغاز گام پنجم ایران در غنی سازی اورانیوم بود.

یکی از مهم ترین مفاد توافق جامع هسته ای «سازوکار حل اختلاف» است و بعد از آن و اگر نتیجه دلخواه طرفین حاصل نشد آنگاه «سازوکار ماشه»، مرحله نهایی، بکار می افتد.

با بکار افتادن سازوکار ماشه، درج شده در ماده ۳۶ و ۳۷ توافق جامع هسته ای سال ۲۰۱۵، موضوع به شورای امنیت ارجاع داده می شود که می تواند به بازگشت قطعنامه های تحریمی ششگانه که مهم ترین آنها قطعنامه ۱۹۲۹ است منجر شود و هم چنین بطور خودکار تمام تحریم های گذشته شورای امنیت علیه ایران دوباره وضع و اجرایی می شوند.

پیش از اولین دور مذاکرات سازنده بین سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه با ایران بر سربرنامه هسته ای که از سال ۲۰۰۳ آغاز شد، اتحادیه اروپا نیز در میان تحریم کنندگان ایران قرار داشت و کشورهای اروپایی به تازگی، در ماه ژانویه، تهدیدکرده اند در صورت عدم همکاری های ایران می توانند دوباره این تحریم ها علیه ایران را اجرایی کنند.

جوزپ بورل هم چنین در تهران به خبرنگاران گفت که خواست اتحادیه اروپا «حفظ برجام» است و این اتحادیه خواستار آغاز هیچ روندی که به پایان توافق هسته ای دامن زند، نخواهد بود.

پیش تر روسیه و چین، دو امضا کننده دیگر برجام نیز نسبت به تصمیم تروئیکای اروپایی مبنی بر به کار انداختن سازوکار حل اختلاف انتقاد کرده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی اتحادیه اروپا به یورونیوز: اتحادیه تصمیم‌گیرنده برجام نیست، هماهنگ‌کننده است

آلمان تهدید تعرفه‌ای آمریکا درصورت حمایت اروپا از برجام را تایید کرد

روحانی: غنی‌سازی ما از قبلِ برجام بیشتر شد؛ ممانعتم از جنگ روزانه شده است